Selasa, Juni 9

63-50

Usia 20-an
Rajin buat senaman. Rajin jogging dan rajin beriadah. Masuk kerja, riadah sukan diet semua ke laut. Berat dari 46kg terus menaik ke 50+. 

Usia 30-an
Tahun 2018, berat aku pernah mencecah 64 kg. Memang mengembang terus. Takde turun-turun. Mula ada kesedaran nak jaga kesihatan bila tengok pesakit kronik umur 30an nampak macam umur 50an. Motivasi dan semangat aku bermula di situ. Terus mula perancangan untuk kekal sihat. Orang mula tanya, doktor nak kahwin ke diet senaman semua? Aku jawab saya nak sihat je.

2018
Bermula usaha kekalkan kesihatan diri. Mula memilih aktiviti senaman apa yang sesuai dengan aku. Kalau dulu aku suka berjogging, kini aku malas keluar ke taman. Aku pilih buat senaman di rumah. Senaman terbaik dan konsisten hingga kini adalah senaman tabata dan skipping. Setiap kali buat memang rasa nak pengsan.  

Mula cekalkan hati tidak mengambil makan malam setiap kali syif  malam. Memang dugaan paling besar untuk staf kesihatan. Malam-malam rasa nak makan beramai-ramai. Mula-mula nak cakap tak nak pada staf tu memang rasa bersalah. Jadi mula-mula aku cakap saya ambil sikit je eh. Dari sikit lama-lama jadi tak nak terus. Staf aku pun lama-lama dah tak pernah ajak makan malam sama-sama dah. Sekali sekala rasa nak bagi ganjaran pada diri sendiri aku makan juga. Tak selalu, 1-2 kali sebulan.  Kat rumah, memang siap-siap cakap kat ibu bapa aku, aku tak nak makan malam. Jadi ibu bapa aku dah faham dari awal lagi. Aku tak amalkan diet agresif, kira kalori bagai. Cuma amalkan porsi makanan suku-suku separuh.  Dan makan apa sahaja aku nak dalam porsi yang dibenarkan.

2020
Alhamdulillah. Berat masih sama sejak berbulan-bulan. Kekal 50-51kg. Dah cukup syukur sebab dah capai berat badan ideal. Senaman tabata dan tak makan malam, boleh consider intermittent fasting dah ni. Kolesterol normal, HDL dan LDL pun okay. Harap dapat kekal.

Pencapaian terbaik tahun ni adalah berjaya capai puncak gunung Stong bulan Mac haritu. Mak ai, seksa daki gunung Stong lagi dari daki Gunung Kinabalu. 


Minggu, Juni 7

Catatan rasa

2018

Di depan Kaabah, pohon pada Allah agar diberi peluang sambung master. Dapat pintasan seolah aku gagal sambung master. Kataku, tak apalah. Boleh cuba lagi tahun depan. Tahun ini, tiada persediaan untuk sambung belajar. Tiada poster, tiada aktiviti luar.  2019, aku mahu usaha betul-betul.

2019
Tahun aku betul- betul pulun sambung belajar. Banyak libatkan diri dengan kursus dan latihan. Bentang poster di konferens antarabangsa. Tapi tahun ini juga tahun aku burnout. Tiada angin, tiada sebab aku jadi letih. Rasa sangat malas kerja. Rasa tak berguna. Aku ambil masa 6 bulan untuk dapatkan kembali semangat yang tetiba hilang. 

2020
Pintasan yang sama aku dapat ketika aku berdoa di depan Kaabah 2 tahun lepas. Tahulah aku akan keputusan permohonan masterku untuk sesi 2020/2021. Kecewa ada. Sedih ada. Cuma mahu berlapang dada dengan seikhlas hati. Redha dengan takdir ini. Ikhlaskan dan gembira atas kejayaan rakan-rakan lain. 

InshaAllah. 


Senin, Mei 18

Ikhlaskan

Ya Allah,
Bagaimana mahu hadirkan rasa ikhlas dalam hati pada satu kecintaan yang dahulunya aku semangati dan sayangi?

Ya Allah Al Jabbar,
Bagaimana mahu hilangkan rasa kecewa dalam hati pada hal yang sudah tertulis atas segala perancangan masa depan tak jadi ini?

Ya Allah Al Ghaffur,
Ampunilah aku atas segala prasangka buruk untuk hal-hal yang telah ditakdirkanMu

Jauhilah aku dari berprasangka tidak- tidak terhadapMu

Ayat apa yang kamu suka belum tentu baik untukmu, apa yang kamu benci belum tentu buruk untukmu. Susahnyalah nak berlapang dada akan hal sebegini. Padahal Allah dah cakap pun

Senin, Januari 13

Sembang meja makan

Di meja makanlah tempat aku berbual bersama abah dan ibu. Jarang benar aku berbual sejak abah dan ibu banyak berkunjung lama di rumah adik bongsuku di Johor.

Sesekali berbual, ternyata terlalu banyak benda yang dikongsi. Sempat aku ceritakan pengalaman temudugaku di UiTM Selayang minggu lepas. 

Ayahku mengeluh menyatakan kisah pagi subuh di masjid semalam. Lalu, aku pun membalas. Tinggalkan perkara yang tidak memberi manfaat kepadamu. Selalu aku nampak abah komen tentang perkara yang sering dilihat atau dibaca di media sosial. Beliau memberi komen tanpa mengetahui perkara sebenar lantas menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan jemaah masjid, atau kalau di media sosial di kalangan pembaca.

Mungkin sudah kebiasaan abah. Selalu serkap jarang begitu. Maka aku cadangkan pada abah supaya sentiasa menjaga lisan dengan beristighfar dan sekiranya mahu komen, cuba komen cuba komen dalam hati. Nak berubah ni memang susah sebab dah sebati sejak dulu lagi abah memang begitu. Harapnya beliau mulakan sedikit demi sedikit

R.i.n.d.u

Semalam bermimpi berjumpa arwah sahabat baik dunia akhirat
Terus terjaga dari tidur
Alhamdulillah masih direzekikan berjumpa sahabat walau di alam mimpi
Sahabat baik dunia akhirat

Mengalir air mata terkenang perjumpaan yang seminit dua
Moga kita semua kembali ke tempat terbaik yang disediakan Allah

Pagi dinihari
Mahu semahunya berakhlak seperti arwah
Moga terus istiqamah

Selasa, Juli 16

Kembali


Untuk dikenang di masa tua
Kecintaan waktu kecil hingga dewasa
Rindu benar pada ajaran jurulatihku sewaktu di sekolah rendah
Sambung lagi bermain di sekolah menengah
Seterusnya di universiti
Sekarang di tempat kerja

Rezekiku untuk ini ketika ini
Mahu benar-benar meraikan dan memeluknya




Selasa, Mei 21

Ramadan 1440H


Salam 16 Ramadan 1440H
Separuh ramadan telah berlalu
Bersisa separuh ramadan lagi
Moga ianya terisi dengan berkat

Gambar di atas aku tangkap di luar masjid terbesar di Kashmir
Khusyuk benar pak cik berdoa
Apalah dihajatkannya
Moga selamat semuanya pak cik

Gambar di atas menyedarkan aku
Jadilah seseorang yang takutkan tuhan
Buat jahat, terus beristighfar dan bertaubat
Dekatkan diri dengan mereka yang takutkan tuhan
Buat nasihat bila diri lalai
Pilihlah pasangan hidup yang punya tuhan di hati
Seseorang yang hidup bertuhan
Tidak berani melawan aturan tuhan
Tidak kira agama apa pun dia anuti