Rabu, Oktober 30

3 Jumaat

Sudah 3 Jumaat berlalu

Harapan yang tersemat di hati sedikit demi sedikit semakin menipis

Terkadang bisik hati bermonolog sendirian

Betapa lebih molek kalau ia tersemat di hati nurani

Tidak diucapkan dan tidak menjadi iringan doa setiap sujud

Semoga aku memiliki kesabaran yang cantik


Ada orang ditakdirkan bertemu hanya untuk mengisi ruang waktu seketika


Jumaat keempat 

Selamat tinggal kamu


3am teaching

Dahulu, semasa di HSIP, ada seorang housemen akan memaksa aku mengajarnya pada jam 3pagi. Katanya, masa tu ajelah yang ada waktu luang. Kalau kerja syif pagi dan petang, jarang dapat mengajar. Asyik terkejar nak merawat pesakit sahaja. Aku gagahkan jua mengajar topik-topik pilihan housemenku walaupun kadang- kadang mata dah mengantuk. 


Tabiat mengajar housemen jam 3 pagi ni aku bawa sentiasa walaupun selepas housemen aku bersilih ganti. Seronok rasanya dapat berkongsi ilmu. Terima kasih kepada housemenku yang asyik memaksa aku mengajarnya. Rajinlah jugak membaca buku kalau tak gitu- gitu ajalah. 


Sekarang, bila ditanyakan kepada housemen, awak nak belajar apa😅 semua terkedu. Tak tahu nak jawab apa bila aku tanya. Zaman dah berubah. Tapi gitulah. Akan aku pastikan aku tetap mengajar juga housemen aku biarpun ambil masa cuma 5 minit. Semoga perkongsian yang diberikan bermanfaat. 


Rindunya pada housemen-housemen yang semangat belajar macam dulu. Love what you do or leave