Sabtu, Desember 3
It's December
Senin, Januari 7
Ohana
Sesungguhnya semua manusia lahir ke dunia ini dengan keaadaan yang lemah, tidak berpakaian dan tidak berdaya. Hal ini telah meninggalkan kesan terhadap perilaku manusia, yang mana kita merasakan segala sesuatu di sekeliling kita lebih kuat daripada kita. Apabila kita matang dalam menilai diri, kita akan berhadapan dengan kekuatan yang tidak mampu kita hadapi. Itulah perangkan kehidupan moden yang kompleks, yang memerangkap kita seumpampa perangkap tikus. Keadaan ini menyebabkan kita berasa serba kekurangan, dan hal inilah yang melahirkan penguasaan dan pengawalan terhadap perilaku di manusia.
Ingatlah,
Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah nasib yang ada pada diri mereka- Surah Ar-Ra'd : 11
Luangkan masa bersama keluarga anda. Masyarakat yang sihat akalnya bermula dengan kehidupan berkeluarga yang sihat.
Rabu, April 20
Tulisan
sedang ia yang kedua,
Dan Allah dengan takdirNya,
Masih berikan aku nyawa,
selepas terlepas dari bahaya.
Mati itu pasti
Hidup satu pilihan
akan hal yang kita imani,
Bahawa,
Allah adalah tujuan kami,
Rasulullah teladan kami,
Al-Quran pedoman hidup kami,
Jihad adalah jalan juang kami,
Syahid fisabilillah adalah cita-cita kami.
Malam ini bulan penuh,
Kamu memang indah,
Aku cari kamu di balik awan itu,
Walau fizikmu seperti itu,
Bulat.
Kerna sifat kamu yang buat uja itu
Sifat indah kamu
Lantas secantik mana fizikal itu
Tidak akan pernah tertandingi akhlak indah itu.
Alhamdulillah. Allahuakbar buat hari ini.
Abah, Kakak
Sekalung kasih sayang dan terima kasih.
Minggu, Agustus 29
repekan meraban
“Telah terjadi pelbagai kerosakan dan kebinasaan di laut dan darat diakibatkan kerana perbuatan tangan manusia itu sendiri." (Surah al-Rum, ayat 41)
dan sebenarnya, ia benar. Plus, national geographic says so
Sabtu, Juni 5
dah claim dah
i. Nominate 12 more bloggers.
ii. Put the logo onto your sidebar or within a post.
iii. Link the nominees within your post.
iv. Let the nominees know they have received this award by commenting on their respective blogs.
v. Share the love and link to the person from whom you have received the award.
Hurm, never thought that my entries positively inspired others. Banyak merapu and sedih-sedih je : )
Tapi, disebabkan tak nak mengecewakan hati sahabat saya, saya layan ja. Terima kasih Aishah atas hadiahnya. Saya tak ramai kawan nak bagi award ni, saya bagi pada mereka yang terlintas di fikiran je..
1. Suhaiza Mohamad . Sahabat lama saya. Sungguh tidak sangka kita mampu jadi rapat sampai sekarang. Kami punya personaliti yang sangat berbeza. Beliau sentiasa ceria dan sentiasa menggembirakan orang, saya punya sentiasa bermasam muka. Tapi beliau tahu bagaimana untuk menenangkan hati yang lara. Do keep it up, girl.
2. Fathen Suriati. Sahabat matriks saya. Mengenali beliau melalui rakan dorm saya. Beliau adalah seorang nomad semasa di matriks dahulu. Entri-entri beliau sangat bersahaja dan semestinya penuh dengan warna-warna keSURIAan. Dan benar. Saya juga tidak percaya kami masih mampu keep in touch.
3. Nurhasanah Seorang sahabat kepada sahabat lama saya. Saya suka cara penulisan beliau. Penuh dengan informasi dan nasihat serta kritikan pedas. Beliau banyak menginspirasi pembaca tentang perihal dirinya. Pada saya, beliau benar-benar menulis dari hati. Beliau sangat suka photography. You can reach her via her flickr.
4. Balqis Yahaya Pengikut pertama saya. Sangat suka blog beliau. Beliau sangat puitis. Susun kata dan alunan bahasa yang memikat jiwa. Penulisan biasa namun mendalam maknanya.Terima kasih kerana sudi menjadi responden bagi projek emel kami.
5. Mardhiah Masri Beliau sangat bersemangat waja. Saya sangat merindukan saat-saat saya menghabiskan masa di wad bersama beliau. Beliau gemar menulis sajak dan its really fits right into this empty heart.
6. Mieza Sudah terlalu lama blog ini dihiddenkan. Do write again dear. Beliau punya banyak benda untuk dikongsi. Dan sekali baca, anda mahu lagi.
Saya henti di sini. Saya senaraikan 6 sahaja. Fair enough right?
Jumat, Mei 21
Optimis itu perlu
menjadi doktor itu senang, sesenang lulus ujian, menjadi doktor yang baik itu susah, sesusah menjadi manusia yang baik
Saya bermonolog. Senang ke nak lulus ujian?
Sudah tiga minggu saya berada dalam posting ortopedik. Saya mula merasa letih. Letih hati. Jika sebelumnya saya letih fizik, kali ini saya benar-benar letih. Hatiku yang letih. Saya mencari-cari sinar baru untuk bangkit, mula tidak berfikir banyak-banyak. Lakuin aja ani, usah banyak ngomong dech. Namun, ianya semakin lama semakin pudar. Masa sih, hari ini saya begitu asyik sekali memperhatikan anatomi tangan dan segala macam urat serta fungsinya, besoknya saya dipertanyakan sang doktor akan sebegitu detail tentang anatominya lutut? Saya jadi buntu, kelu lidah tanpa sebaris kata. Semangat saya yang barusan ingin naik mula turun kembali.
Dan sekali lagi hati saya letih. Saya sanggup letih fizik, bukan letih hati. Hati apabila tenang, segala macam yang susah akan terlihat senang. Hati apabila ia segar, segala yang berat akan terlihat ringan. Mahu hati ini tidak letih. Tidak letih pada karenah sebahagian manusia, tidak letih pada segala macam cabaran, tidak letih pada segala macam tuntutan agama. Ya Rabbi, bantu hambamu ini yang masih tidak menemukan pusingan U-nya : )
Mahu tahu. Saya di sini merungut bukan main akan banyaknya katil yang perlu dijaga. Padahal baru 10 katil, itu belum lagi ditolak katil di bawah team lain. Namun, senior saya di Unpad, sebahagian besar terpaksa menjaga hampir 25 pesakit sehari tanpa mengira team apa. fuh, banyak benar!
Ibnu Abbas RA ialah sahabat Nabi SAW yang digelar sebagai hibr al-ummah atau tinta umat kerana kehebatan ilmu, khasnya dalam memahami al-Quran seperti doa yang dimohon Baginda untuknya. Ibnu Abbas mempunyai pendirian unik dan patut kita miliki agar kita hidup tenang, tenteram dan bersahaja seperti beliau.
Ibnu Abbas berkata:
“Dalam diriku ada tiga keistimewaan; tidaklah hujan turun ke muka bumi, melainkan aku pasti memuji Allah dan bergembira dengannya, meskipun aku tidak mempunyai kambing dan unta; tidaklah aku mendengar seorang hakim yang berlaku adil kecuali aku sentiasa mendoakan kebaikan untuknya walaupun aku tidak mempunyai perkara apa pun yang mesti dia putuskan; dan tidaklah aku memahami maksud suatu ayat dalam kitab suci Allah, melainkan aku selalu ingin orang lain juga mengetahui isi ayat itu seperti aku mengetahuinya.”
Susah benar mahu menjadi manusia yang baik ni. Benar, benar, benar deh!
“Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami rahmat daripada sisi-Mu dan beri kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan agama kami.” (Surah al-Kahfi: 10)
Jumat, April 23
moment to remember
Dah lama tak bercerita di sini. Beberapa hari lepas, saya menyempatkan diri mendaki Gunung Ledang. Benar, sungguh penat. Namun saya gagahkan hati dan badan saya untuk seterusnya bersama ahli kumpulan belajar semasa praklinikal dahulu. Berjalan-jalan melihat alam di Melaka sehari selepas pulang dari pendakian.
Sahabatku,
kamu sangat penting dalam hidup ini.
16-20/4/2010
"bersyukurlah kepada Allah! Dan barangsiapa bersyukur (kepada Allah), maka sesungguhnya dia bersyukur untuk dirinya sendiri: dan barangsiapa tidak bersyukur (kufur), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya, Maha Terpuji" ( surah Luqman 31:12)
Kita tidak pernah tahu apa yang bisa kita dapatkan apabila kita tidak berusaha untuk mencuba. Suprisingly, saya rasa lepas ni macam nak daki gunung Tahan pulak~
Rabu, April 29
Di pengakhiran kuliah
Suatu masa dahulu, ada seorang anak kecil, laki-laki yang didiagnose dengan cryptorchidism atau dengan bahasa mudahnya undescended testis. Pembedahan hendaklah dijalankan bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi si anak kecil.
Pada hari pembedahan dijalankan, si doktor sangat runsing kerana dia tidak menemukan di mana testis terletak. Selongkar punya selongkar bahagian isi badan, masih juga tidak ketemu. Takut dikatakan gagal oleh ibu bapa pesakit, si doktor dengan selambanya meletakkan testis buatan. Satu dari besi dan satu lagi dari batang kayu.
Pembedahan tersebut akhirnya berjaya. Doktor itu keluar tersenyum tanpa pernah bercerita apa sebenarnya berlaku.
" Ada jugak doktor camni, takde etika betul," gumamku.
Suasana di dewan kuliah menjadi senyap. Khusyuk mendengar kisah si doktor.
Selepas 15 tahun, si doktor secara kebetulan terserempak dengan pesakit yang suatu masa dahulu pernah dibedahnya. Doktor tersebut secara berjenaka bertanya, macam mana keadaan kamu sekarang?
Si pesakit yang sekarang ni dah besar menjawab:
" Saya sihat. Saya sudah berkahwin dan punya anak."
Si doktor itu kelihatan agak terkejut.
Sah, isteri dia main kayu tiga.
Sah, isteri dia curang.
Mana boleh dapat anak kalau camtu.
Inilah antara hipotesis yang kami buat saat mendengar cerita doktor kami.
" Saya ada dua anak"
" Satu bernama Pinocchio, satu lagi bernama Ironman,"
Dan dewan kuliah yang sunyi sepi, hingar dengan suara tawa kami.
Laa...tipu rupanya.
wakenabeb!
" Saya bercerita sebegini agar kamu tidak melupakan saya suatu masa nanti," terang doktorku.
gonna miss you doc!
Kamis, Maret 26
Catatan Masa Silam
Semoga kamu dirahmati Allah selalu.
Kisahku sebagai 'penyelamat kucing'
Saat aku di rumah, aku jarang tidur awal. Biasanya aku hanya akan tidur selepas jam 1 pagi. Ini kebiasaan aku. Selepas 1 jam melakukan latih tubi matematik tambahan. Kadang-kadang, aku akan tidur awal, dan akan bangun pada tengah malam (ini sebab nak tonton perlawanan bola sepak punya pasal, hish!)
Bila tidur lewat-lewat begini, segala macam bunyi boleh kita dengar. Suasana sunyi waktu malam. Dan kebiasaan aku yang satu ni, yang kini masih lagi diamalkan, aku sangat suka menghirup udara segar waktu pagi-pagi buta. Akanku buka pintu rumah atau pintu bilikku (di sini, bumi Indonesia) hanya untuk menghirup udara segar itu. Hanya beberapa minit, namun sangat menyegarkan.
Kembali pada perihal bunyi. Kadang-kadang, aku akan mendengar bunyi kucing mengiaw (harap tak salah eja) Kucing, kalau mengiaw berkali-kali tanpa henti tu, tandanya ia sedang meminta tolong. Biasanya kalau dalam kes aku, anak-anak kucing yang jatuh dalam longkang dan tak tahu macam mana nak naik. Akanku bukakan pintu rumah, tak kiralah pintu depan ke, pintu dapur ke dan akanku cuba cari..kat mana kamu ya? Kala itu, pepagi buta, sunyi sepi, aku keluar dengan tekad mahu menyelamatkan si anak kucing. Aku sebak kalau dengar kucing-kucing ni mengiaw.
Satu malam, aku terdengar suara kucing. Aku bukakan pintu dan keluar. Kali ni, adik lelakiku turut ikut sama. Konon, nak temankan akula. Sampai satu masa,
" Kak Ni, jomla masuk," kedengaran suara cuak.
" Tunggula dulu. Tak ambik kucing lagi. Ni nampak bende-bende ke?" tanyaku.
Dia tuding jari.
Aku kerut muka.
" Arnab je pun," aku mengomel.
" Tapi warna hitam," adik lelakiku menjawab.
" Kak Ni, jomla masuk," rayu adikku.
Ni sape lelaki, sape perempuan ni?
Aku wat dunno. Aku angkat anak kucing dari longkang, bersih kucing tu sikit-sikit dan aku tengok muka adik aku sambil kata..
" Penakut!"
Esoknya, aku tanya mak dan ayah kamu. Jiran kita ada pelihara kucing ke?
Mak dan ayah aku bagi jawapan positif.
Aku ceritakan kisah semalam pada adik-beradik aku.
Apalagi bantai kena gelak.
Namun, sebab ejekan yang diterima, adik aku membesar sebagai seorang yang dah tak takut pada 'bende alah' itu. Kadang-kadang, hinaan dan ejekan itu pemangkin semangat untuk kita lebih berusaha.
Aku sangat bersyukur, setiap kali aku melakukan misi menyelamat kucing, tidak ada apa-apa yang berlaku. Tak semestinya hantu je, binatang yang tak diingini seperti ular ke (tempat aku memang banyak ular) atau manusia-manusia jahat yang ingin merompak rumah. Alhamdulillah. Yang penting, kita yakin Allah bersama kita. Ini yang aku pegang dari dulu. Ingatlah Allah walau di mana kita berada, saat senang atau susah. Pasti, Allah juga akan mengingati kita. Pasti Allah bersama kita.
p/s: Ni pun aku nak insaf, taknak layan bola sangat.
p/s: Ada kisah tentang keajaiban mengingati Allah setiap saat, kalau punya waktu akan kuceritakan. Kisah benar dari ibuku sendiri.
p/s: 10/4 ni national election buat Indonesia.Opps, silap. 9/4 sebenarnye.
Selasa, Maret 24
Impian biasa-biasa
Aku punya impian. Impian aku biasa sahaja. Aku ingin...
1. Punya Tafsir Ibnu Katsir. Alhamdulillah. Aku beli dengan harga yang sangat murah. Tetiba je satu hari aku tergerak hati nak meninjau buku-buku di kedai buku terpakai. Hehe. Tak kisah sebenarnya kalau tengok fizikal tafsir tu, asal boleh dibaca.
2. Hikayat 1001 malam. Setelah ditanya buat kali ke2, harganya dah berkurang, dari rp400k jadi rp 329k. Aku tengah kumpul duit. Bulan April, InsyaAllah akan aku dapatkan.
3. Novel Maryamah Karpov. Dah beli. Original lagi. Aku jumpa yang cetak rompak. Harga lebih murah dari original. Tapi demi novel terakhir tetralogi Laskar Pelangi karya Andrea Hirata, aku beli ori punya. Ini buku yang wajib dibeli sebelum pulang.
4. Stetoschope. Nasib baik ada kedai jual alat-alat kesihatan yang baru bukak tuh. Aku beli yang Spirit je, Litman tak main r (mahal sih). Harga boleh tahan. Murah. Fungsi bagus.
5. Beli kain batek. Aku tak pandai shopping kain-kain ni. Tapi mak aku beria-ia minta aku belikan. Aku kena cari seseorang yang pandai pasal kain-kain ni. Sesiapa nak ke Pasar Baru, sila bagitau.
6. Punya External Hard Disc. Yang ni, Faris cakap kat Malaysia lagi murah. Anak kena ikut cakap 'papa'. Aku pilih tunggu dulu. Balik Malaysia baru beli.
7. Punya Laptop baru. Yang ni, kena usaha lebih kuat. Paling kurang, awal bulan 8 dah ada laptop. Aku dah survey. Aku cam berminat dengan laptop jenama ASUS. Fungsi ok. So far, ASUS je yang mampu tarik perhatian aku. Detailnya di sini

Eh,
macam ada tertinggal sesuatu. Apa erk?
Oh ya,
belanja seseorang. Ni tak masuk dalam list, tapi nak jaga hati dia =)
Dah bagitau kat atas, ini cuma entri buang masa. hehe.
Aku belajar sesuatu hari ni.
Lakban/ Nakban coklat. Kamu tau?
Sesiapa dapat teka, sila datang bilik. Ada gift buat kamu. Serius ni. Tak tipu.
p/s: Bisa khabarkan padaku, apa aktiviti terbaik kala ini?
p/s: Aku merindui seorang sahabat lama. Aku kira dia sibuk. Jadi, aku senyapkan diri. Semoga Allah mempermudahkan segala urusan kamu, Islah.
p/s: Aku tidak tahu, apa yang dimindaku kala ini. Halusinasi itu dia nampak bende tu ade, tapi sebenarnya takde kan? Delusi itu false belief ke? atau ilusi false belief? Yang mane yang sebenarnya kita nampak itu kepala orang, tapi dia nampak itu kepala kambing? Buku Kaplan dah masuk kotak, susah nak ambil. Aku kira, aku mengalami salah satu. hehe. Hypochondriasis betul!
Hypochondriasis: Orang yang rase dia ade penyakit, tapi sebenarnya tak. Dan biasenya, sakit dia tu, satu je. Tak banyak.
Sabtu, Maret 14
Sambungan ESQ
4 hal yang akan dipertanyakan Allah di akhirat kelak.
1. Ilmu
2. Fizikal
3. Harta
4. Waktu
Di akhir ceramahnya, Kang Tony berkata
" Semakin banyak kamu tahu, Allah menuntut semakin banyak dari kamu"
Gulp!
Aku telan liur.
Aku sedang menzalimi diriku sendiri.
Jumat, Maret 6
Selamat Berimtihan, Ya Sahabat
Tanggal ini.
6-3-2009.
Berakhir sudah pengajian pra-klinikal di Unpad.
Masih bersisa 3 tahun lagi, dengan izin Allah.
Doakan ya, teman-teman.
Dua minggu kedepan, aku bakal berjuang.
Berjuang dengan pena.
Bersama teman-teman.
Sekali lagi.
Doakan kami, pelajar twinning program ukm-unpad.
Semoga kami berjaya.
Layak ke tahun 4 di ukm.
Aku ingin pulang,
tak mahu datang sini,
namun aku pasti,
merindukan bilikku yang kecil itu.
Aku ingin pulang,
tak mahu datang sini,
namun aku pasti,
merindukan keramahan orang sini.
Aku ingin pulang,
tak mahu datang sini,
namun aku pasti,
merindukan pecel lele ibu.
Aku ingin pulang,
tak mahu datang sini,
namun aku pasti.,
merindukan ke'sporting'an doktor2 sini.
Aku ingin pulang,
tak mahu datang sini,
namun aku pasti,
merindukan kedai buku mentari itu.
Aku ingin pulang,
tak mahu datang sini,
namun aku pasti,
merindukan bas damri yang buruk itu.
Aku ingin pulang,
tak mahu datang sini,
namun aku pasti,
merindukan ke'comel'an kanak2 twinning.
Korang,
Sila jangan jadi skema kat ukm, boleh?
Aku tersenyum bila kita berjenaka bodoh-bodohan itu.
Orang kata itu lawak bodoh.
Aku kata itulah yang menyatukan kami.
Selamat berimtihan, Ya sahabat.
Moga dengan izinNya kita sama-sama berjaya.
InsyaAllah
Selasa, Februari 24
Catatan masa silam 3
Dia berkira-kira untuk menjadi seorang hakim. Datuk, ayah, abangnya merupakan seorang hakim. Dengan status keluarga hakim ni, dia sepatutnya mampu lulus dengan senangnya. Namun dia bertindak untuk merahsiakan identitinya. Dia ingin lulus atas usaha sendiri, bukan dengan bantuan siapa-siapa. Dia solat, membaca Al-Quran..pokoknya dia seorang yang boleh dikategorikan sebagai orang baik. Takdir Allah mengatasi segalanya. Dia gagal dalam ujian tersebut. Dia frustasi. Selama tiga hari dia bertindak untuk tidak solat. Dia marah. Apa salah saya, kang? Dia hanya ingin menjawat jawatan tersebut dengan usaha sendiri, bukan dengan bantuan dalaman. Jika saya hanya mengabarkan status saya, siapa saya, saya dengan sendirinya lulus. Apa salah saya, kang?
"Kita boleh hilang segala-galanya dalam mencapai tujuan kita kerana hidup itu tidak selalu indah. Percayalah. Allah akan tetap bersama kita"
Airmataku seakan ingin bergenang saat ini. Aku sabarkan hati aku. Situasi dia dan situasi aku hampir sama. Saat kata-kata ini diucapkan, aku baru 2 hari kehilangan laptop.
Dan imbasan kisah hitam itu datang menerpa...
"Aku pernah salahkan Allah. Kalau nak banding aku dan korang sume, aku yakin korang 1000 kali lebih baik dari aku," kataku.
Itulah sedikit daripada kisah hidupku yang pernah aku kongsikan buat sahabat. Untuk dia ambil iktibar. Suatu masa dahulu, aku pernah lalai. Pernah dengan lantangnya menyalahkan Allah atas apa yang pernah berlaku.
Aku tidak ingin ke asrama. Tidak mahu belajar di SMSPP. Telah kukatakan pada ayahku. Namun, ayahku tetap bertegas.
"Cubalah dulu, mana tau sesuai," nasihat ayahku.
Sudah pernah aku katakan, aku manusia degil. Walaupun berada di sana, aku tetap ingat rumah (ye, aku homesick). Aku masih tetap ingin belajar di sekolah harian biasa. Masih ingin bersama sahabat-sahabat lama. Semua kat smspp tu nampak buruklah. Aku dah tak nampak apa bagusnya sbp ni (ye, aku tau, pikiran aku sempit) Macam- macam telah aku buat. Pujuk ayah aku supaya keluarkan aku dari sana. Dan kerana tersangat marah, aku pernah salahkan Allah.
"Buat apa nak solat, Allah letak aku kat sini. Dia tak makbul doa aku pun,"
Sepanjang di smspp, aku ingat 3 kali aku tak solat. Semuanya kerana marah. Lepas keluar dari asrama, Allah bagi hidayah. Baiknya Allah padaku. Saban malam aku menangis. Mengenangkan betapa jahatnya aku. Tapi Allah, Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, masih tetap bersamaku. Menuntunku ke jalanNya.
So I try to hold
onto a time
when nothing mattered
And I can't explain
what happened
And I can't erase
the things that I've done
No I can't
(Simple Plan: Untitled)
Situasi di atas pernah aku hadapi. Aku tidak mungkin pernah mampu memadamkannya. Ia pengajaran berharga bagiku. Aku tulis di sini bukan untuk siapa-siapa melainkan untuk aku sendiri. Untuk aku insafi dalam erti mencari redha Allah. Pintu taubat sentiasa terbuka untuk hambaNya.
Astaghfirullah.
Boleh pulak aku mengelamun. Kang Tony masih rancak berbicara.
Ani, tumpukan perhatian!
Hege!
Minggu, Februari 22
Islam moden
Ini sekadar catatan biasa.
Hari Rabu lepas aku sempat menyertai ceramah oleh Kang Tony yang dianjurkan oleh ahli-ahli ESQ. Tajuk pada hari tersebut ialah Islam Moden.
Jika dikata moden, semua berkata yang cepat, pantas, canggih dan sebagainya. Jadi jika dikata Islam moden ia merujuk kepada masyarakat yang lebih cepat, yang maju dan canggih. Tokoh utama yang melakukan modernisasi ialah junjungan besar, Rasulullah s.a.w iaitu hijrah baginda dari Mekah ke Madinah.
Di sini, diingatkan walaupun proses modernisasi itu penting, namun jangan pernah sesekali melupakan agama dalam kehidupan. Kerana di akhir setiap peradaban manusia itu ialah spiritual.
Bagaimana mahu mencapai Islam moden?
1. Yakinlah pada sesuatu yang pasti.Saat Rasulullah s.a.w dan para sahabat berhijrah ke Madinah, mereka tidak pernah tahu keadaan mereka di sana. Masa depan mereka di sana. Namun, mereka masih tetap berhijrah. Kerana masa depan itu sesuatu yang sangat samar, kita tidak akan tahu apa yang bakal berlaku di masa hadapan kecuali kita menghadapinya. Sesuatu yang pasti itu ialah Allah. Janji Allah itu pasti. Akhirat itu pasti. Syurga itu pasti. Neraka itu pasti. Lantas, kejarlah sesuatu yang pasti. Segala macam hal yang kita lakukan, itu hanyalah alat. Matlamat kita ialah mencari redha Ilahi.
2. Tentukan arah pada matlamat. Lakukan perancangan hidup. Kita mampu menjadi profesional dalam pelbagai bidang yang kita ceburi. Kita mampu menjadi pelajar yang cemerlang. Kita mampu bekerja, datang tepat waktu dan sebagainya. Rugi sekali, profesional kita tidak kita aplikasikan dalam diri kita sebagai seorang Muslim. Berapa ramai antara kita yang Muslim profesional? Yang sembahyang tepat pada waktu? Yang menepati janji? Di mana silapnya? Sebagai pelajar, kita akan dievaluasi. Peperiksaan. Tanpa peperiksaan kita takkan ke mana. Masih belajar biasa-biasa. Namun, asal peperiksaan menjelma, yang tak pernah ke perpustakaan akan ke perpustakaan. Lantas, aplikasikan peperiksaan itu dalam diri kita. Evaluasi diri kita. Muhasabah. Sudahkah kita mencapai apa yang menjadi matlamat kita? Adalah perancangan kita itu sudah betul? Dan paling utama, pastikan apa yang kita lakukan itu berkualiti.
3. Ikhtiar dan tawakkal. Selesai peperiksaan, kita bertawakkal. Begitulah juga dengan perancangan hidup kita. Tawakkal. Semoga semuanya baik-baik saja. Jangan bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita. Inilah kata-kata hikmat yang jika diganti dengan dunia sekalipun tidak akan mampu membalas ayat Allah ini. Kita boleh hilang segala-galanya dalam mencapai tujuan kita kerana hidup itu tidak selalu indah. Percayalah. Allah akan tetap bersama kita, bersedih bersama kita. Bersyukurlah kerana Allah bersama kita. Jangan sempitkan diri kita hanya kerana sedikit kegagalan yang pernah kita tempuhi. Buat yang berjaya, jangan angkuh. Keangkuhan itu bakal memakan diri sendiri.
4. Kepimpinan diri. Kita adalah pemimpin bagi diri kita. Susah untuk kita tentukan arah, jika kita sendiri tidak siap untuk bertindak. Jangan cepat mengeluh terhadap tugas. Betulkan niat. Ikhlaskan hati. Semoga hidupmu lebih berarti. Hehe.
Akan bersambung di lain waktu.....
Minggu, Februari 8
Kisah biasa-biasa,namun bagiku ia bermakna.
Kakakku tidak membalas emailku seperti biasa.Dia akan balas.Itu katanya.Hari Ahad.Pagi.Tapi hari ini,tiada jawapan untuk balasan emailku.Di manakah dia?Kakak,adikmu ini sangat merinduimu.Cepat-cepatla balas emailku.
Kisah kakakku dengan aku sangatla berbeza.
Aku budak yang mudah dalam segala hal.
Kakak aku seorang yang susah dalam segala hal.
Bila aku dapat straight A's UPSR,
aku dengan senangnya dapat tawaran belajar di SBP,
siap dapat status pelajar projek khas,
hidup senang-lenang,
tak yah apply,terus dapat biasiswa,
bestnya jadi budak projek khas ni,
namun aku sia-siakan,
aku pindah,
belajar di sekolah harian.
Kakak aku pula,
bila dapat straight A's UPSR,
tak dapat mana-mana,
tapi dia tak putus asa,
dia belajar sungguh-sungguh,
PMR dapat straight A's lagi,
kali ni pun susah,
Alhamdulillah,
dapat masuk SBP akhirnya,
walaupun panggilan ketiga,
dia apply biasiswa,
Alhamdulillah dapat,
tak macam aku,
tak yah apply,
namapun pelajar projek khas.
Bila belajar kat universiti,
aku senang,
tiap-tiap bulan elaun Mara masuk,
RM 800 plak tuh,
banyak tu,
sesape cakap tak cukup,
aku memang tak faham.
Tapi kakak aku lain,
bila belajar kat universiti,
dia tak dapat pinjaman PTPTN yang penuh,
dapat separuh je,
akibatnya ayah aku kena bayar yuran pengajian setiap semester,
tiap-tiap bulan dapat duit dari ayah aku,
RM 200.Itu yang tiap-tiap bulan ayah aku bagi.
Agak-agak cukup ke?
Belajar di UM.
Banyak benda kena beli.
Aku yakin tak cukup.
Tapi tahukah kamu.
Tak pernah sekalipun kakak aku minta duit lebih.
RM200.Tak nak susahkan ayah aku.Katanya.
Bila nak graduate,
dugaan itu datang.
Dia sabar.Tabah.
Kutukan datang dari teman-teman.
Tapi tak sekalipun dia menyerah,
terus berusaha,
dan akhirnya dia berjaya.
Alhamdulillah.
Kesusahan dia di masa yang lalu dibalas Allah dengan kesenangan.
Sesudah habis belajar di universiti,
dia tidak menganggur,
terus dapat kerja,
kerja yang dia minat,
kerja yang terkait dengan akaun,urusan kewangan,
gaji biasa-biasa,
tapi takpe,
pengalaman tu yang penting.
Lepas beberapa bulan,
dia cuba apply kerja kat syarikat toyota,
nasib tak menyebelahi dia,
dua bulan dia menganggur,
namun 2 bulan tu tidak dia sia-siakan,
dia membaca semua buku-buku yang aku beli,
dan katanya dia terkesan,
ingin berubah,
Alhamdulillah.
Selepas 2 bulan,
dia dapat tawaran kerja.
Kerja di syarikat BMW,
kontrak selama 6 bulan,
dan terbaru,
dia dah dapat status pekerja tetap,
Alhamdulillah.
Aku panjatkan syukur buatMU,Ya Allah.
Sering aku katakan padanya.
Tak dapat Toyota,BMW pun jadila.
Indahkan perancangan Allah.
Kisah kakakku kisah biasa-biasa.
Tapi dia adalah model untuk aku.
Jangan pernah rasa yang susah itu halangan.
Lihatlah peluang dalam cabaran,
jangan lihat cabaran dalam peluang.
Hidup ini ibarat roda.
Sekejap kita di atas.
Sekejap kita di bawah.
Namun seringkali,
bila di atas,
kita sering lupa pada siapa segala pujian harus diberikan,
dan bila berada di bawah,
ada yang mula bertanya,
apa dosaku Ya Allah?
tetapi kadang-kadang,
bila berada di bawah,
kita sering gagal memaknai hidup ini,
mendefinisikan setiap sesuatu yang terjadi,
lantas ada yang gagal bila berada dalam kegelapan,
sedangkan selepas gelap akan ada sinarnya.
Yakinlah dengan janji Allah.
Senin, Februari 2
Buku:Yahudi di Indonesia
2 hari lepas, aku ke Bandung.Lepak lama-lama kat kedai buku.Tak lama mana pun,cuma hampir 2jam setengah.Khusyuk membaca buku sampai tak sedar jam sudah hampir ke angka 5 petang.Cepat-cepat aku keluar,menuju stesen bas.

Buku ni tidakla aku beli kerana ketika itu aku sudahpun membeli 3 buah buku.Tak leh tamak sangat.Kalau punya kesempatan,akan aku dapatkan buku ni bulan depan,InsyaAllah.
Tajuk buku tersebut Fakta dan Data Yahudi di Indonesia:Era Reformasi oleh Rizki Ridyasmara.
Wow!
Itulah kata pertama yang aku ungkapkan saat membaca helaian demi helaian buku tersebut.(Nampak sangat aku ni tersangatla buta dengan isu-isu semasa!)
Buku ini mengungkap rahsia keterlibatan golongan Yahudi dalam menguasai Indonesia ini yang di mana merupakan Negara yang mempunyai umat Islam paling ramai di dunia.Menarik bukan?Lantas,bagi aku jangan tak percaya jika sebenarnya dunia ini memang telah dikuasai oleh mereka hatta Malaysia sekalipun.
Peristiwa Ambon.
Kamu semua pasti mengetahui tentang pembantaian umat Islam di Ambon.Kalau dulu,aku kira hal ini terjadi kerana konflik agama.Konflik antara Islam dan Kristian.Namun tahukah kamu jika sebenarnya yang menyalakan api permusuhan adalah manusia yang bergelar yahudi?Buku ini mengungkapkan satu persatu kronologi peristiwa yang menyebabkan hampir semua penduduk Islam di Ambon kala itu mati dibunuh.Setelah panggilan jihad berkumandang di seluruh Indonesia,ramai pemuda-pemuda Islam yang bertindak mahu membantu saudara seIslam,kala itu barulah kerajaan Indonesia mengisytiharkan Ambon sebagai kawasan darurat dan mula menghantar bantuan.Di sini,penulis mengungkapkan persoalan utama.Kenapa tidak di awal kejadian ini perintah darurat dikeluarkan?Kenapa selepas hampir keseluruhan penduduk Islam di Ambon mati dibunuh barulah mendapat perhatian dari pemerintah?Dunia seakan membiarkan sahaja peristiwa berdarah ini.Ibarat tiada apa-apa yang berlaku.
Kaitan pemerintah Indonesia dengan yahudi.
Aku kira,pemerintah Indonesia yang punya hubungan dengan yahudi ni tidakla aku kenali.Tapi sungguh.Aku terkejut.Namanya pernah meniti di bibirku suatu ketika dulu.Dia dianggap manusia bijak pandai oleh rakyat Indonesia.Wah,yahudi tidak mencari target manusia biasa-biasa,tapi malahan target utama mereka presiden Indonesia itu sendiri!Siapakah dia?Itu kenalah baca bukunya.
Era Reformasi
Mahasiswa antara penggerak reformasi di Indonesia.Saat Suharto ditumbangkan,kala itu mahasiswa lega kerana mereka telah berjaya menjatuhkan pemerintahan korup Suharto.Namun sebaliknya,inilah peluang keemasan bagi agen mossad yahudi untuk menguasai Indonesia.Pasca pemerintahan Suharto,banyak parti-parti politik yang tumbuh bagaikan cendawan.Salah satu parti tersebut mempunyai kaitan dengan yahudi.Dan percaya tidak?Parti tersebut masih wujud hingga kini.
Ahmad Dhani
Penyanyi kumpulan dewa.Siapa dia?Dahulu pernah gempar tentang siapa sebenarnya dia beserta simbol-simbol pelik kumpulan dewa.Buku ini mampu membongkar siapa Ahmad Dhani yang sebenarnya.
Fuh!
Setakat ini yang mampu aku baca kala itu.Ambil beberapa info je.Kamu boleh mempersoalkan info yang diberikan.Bagi aku,semakin lama aku menyelongkar hal zionis ini,aku mula percaya mereka ada di mana-mana menjadi dalang pada setiap kejadian di dunia ni.Aku mula yakin kalau HIV tu sebenarnya ciptaan manusia je.Tak percaya?Kalau punya kesempatan akanku tulis di blog.
Aku tutup entri ni dengan satu video yang sangat menarik.Aku pun baru nak cuba baca pasal New World Order ni.
p/s:Aku bukan tak cinta Malaysia,cuma kebetulan terbaca buku pasal Indonesia.Aku kira yahudi ini lebih merujuk pada zionis.
Minggu, Januari 25
Catatan Masa Silam 2
2 minggu lepas rumah sahabatku dirompak.Kerugian dikhabarkan melebihi rp5juta atau lebih kurang rm2k.Innalillah...
Diriku
Aku sebenarnya manusia yang susah untuk menerima kenyataan jika barang aku hilang.Suatu hari,kala itu cuti semester.Aku pulang ke Malaysia.Aku mencari-cari mana novel kesayanganku.Bertanya pada si adik kecil.Rupa-rupanya hilang!Aku sedih bercampur marah.Novel yang aku beli dengan susah payah.Hilang dek tindakan tidak bertanggungjawab manusia.Aku mengamuk satu rumah.Lantas,ayahku datang memberi nasihat.
".bla...bla...bla..Ani kena redha," nasihat ayahku.
Kamu tahu apa aku kata?Dalam hatila..takkan nak cakap kat depan ayah kot.
"TAK NAK REDHA,"monologku.
Tuhan tahu,hanya menunggu-Leo Tolstoy
31 Julai 2007
Hari itu hari Selasa.Tiada sebarang tutorial atau lecture.Aku berada di bilik.Sedang membaca dan menyiapkan kerja rumah.Telefonku berbunyi.Tertera di layar telefon.Nombor yang tidak aku kenali.Dalam perbualan yang singkat aku dikhabarkan memenangi sejumlah wang.Aku jadi teruja!Sekelip mata aku memberikan info yang diminta iaitu nama Ibu dan tarikh lahir Ibu.Bagi aku,maklumat itu tidak ada apa-apa kepentingan,bagi jela.Lantas perbualan terhenti.
Kerana kebodohanku,kerana perasaan tamakku....
Selepas beberapa minit.Telefon berbunyi lagi.Kala itu,aku kira aku sudah sangsi dengan pemanggil tadi.Namun entah kenapa aku masih juga meneruskan perbualan telefon tersebut.Sehingga akhirnya aku memberikan semua info yang mereka mahukan.Dipendekkan cerita aku kehilangan wang simpanan sebanyak rp5.6juta...
Selepas beberapa bulan aku mengeluarkan ayat keramat..tak nak redha..
Allah s.w.t telah menunggu masa yang sesuai untuk membalas ayat keramatku.Tanggal 31-7-2007 adalah tanggal yang akan aku ingat seumur hidup.Pengajaran yang takkan aku lupakan.
Aku kehilangan wang yang banyak.Hilang tak berganti.Namun aku mendapat pengajaran yang sangat berharga dalam hidup ini.Aku belajar untuk redha dengan segala apa yang ditakdirkan buatku.Aku belajar untuk redha atas segala macam kekurangan yang ada.Aku belajar untuk redha dengan apa jua kehilangan yang aku tempuhi.Memahami bahawa semua yang aku miliki bukan milikku tapi milik Allah yang Esa.Malah diriku juga bukan milikku.Suatu masa aku akan kembali mengadap Yang Esa.
Aku kehilangan wang..5.6juta..tapi aku dapati sesuatu yang sangat berharga dari wang yang hilang itu.Jalinan Ukhuwah yang utuh antara budak-budak twinning.Dengan kutipan wang batch aku dan batch 2007,jumlah wang terkumpul hampir rp2 juta.Aku sekarang sedar jika aku bersama mereka yang menyayangiku.Aku sayang budak Twinning!Dengan Faris a.k.a papa yang sememangnya bertindak sebagai papa kami di sini.Sepanjang masa asyik mengSMS aku.
"Mung ok ke dok?Sedih lagi ko?"tanya Faris.
Memang lagak ayah aku.Ayah aku pun sama.Pagi dan petang asyik telefon.Ada duit ke tak.Dah ok ke.Sedih lagi ke.Dan nasihat paling utama.Ani kena redha.Kali ni tiada lagi ayat keramat itu..dek balasan Allah padaku.
Pengajaran:
1.DIA mengetahui lipatan hati yang terdalam.
2.Setiap yang terjadi mesti ada hikmahnya.Tersembunyi atau terang lagi nyata.Hanya kitalah yang perlu menyikapinya sendiri.
3.Aku sedar diri.Aku ni hamba je...Redhalah dengan apa yang ditakdirkan.
Sabtu, Januari 24
Tanggungjawab itu..
Mesyuarat kali ini agak panas berbanding tahun-tahun lepas.Banyak isu diutarakan terutamanya melibatkan hal kewangan.Sesetengah ahli majlis juga tidak menghormati etika mesyuarat.Semestinya semua sedia maklum jika sebarang bahasa percakapan adalah menggunakan bahasa Melayu.Walaupan setelah ditegur masih lagi menggunakan bahasa asing(nasib baik tak guna bahasa cina,india ke).Susah sangat ke nak bercakap BM ni?Hai..
Pengundian ahli Majlis Tertinggi(MT) telahpun dibuat.Dan tahniah buat mereka yang terpilih.Pemerhatian aku..banyak ahli Islamic Malaysian Association (IMAN) yang membolot jawatan MT.Nampaknya sikap dan pemikiran memainkan peranan juga.Bukan hanya tahu berjanji bukan-bukan.Aku harap lepas ni takdela aktiviti yang tidak-tidak.
Tanggungjawab itu berat.
Cehh..macam akula plak yang jadi MT.Takdenye.Aku senyap je.Aku cuma teringat je.Aku sudah mengabaikan tanggungjawab yang telah diberikan kepadaku.Tanggungjawab sebagai naqibah.Ya Allah!Dah lama rasanya kami tidak melakukan usrah.Jadual waktu yang berbeza dan ditambah pula dengan aku yang tidak cukup bahan tarbiyah.Mahu dibicarakan apa?Maaf ya adik-adikku,bukan sengaja mendiamkan diri..cuma kita berada di dua dunia berbeza.
Seseorang pernah menyinggungku.Kamu fikir tarbiyah hanya untuk orang yang sudah tahu ke?Macam mana dengan orang yang sedang hanyut dengan hedonisme?Yang mungkin seumur hidup tak pernah tahu tentang Islam?
Aku tiada jawapan untuk pertanyaan dia.Aku senyap.Namun berfikir dalam-dalam.Ya..aku tidak boleh berat-sebelah.Islam perlu bersinar kembali.Dan tugas itu tugas Umat Islam keseluruhannya.Berpesan-pesan ke arah kebenaran dan kesabaran.Layakkah aku?Mampukah aku?Mampu atau layak itu bukan pokok persoalan.Jika hanya berkata aku tidak layak..sampai bila-bila kita tidak layak.Manusia itu sememangnya tidak sempurna.Namun sebarang khilaf hendaknya ditegur agar kita saling ingat-mengingati.Kerana sesungguhnya kita perlu kembali membentuk muslim realiti seperti suatu masa dahulu.
Secara jujur,aku juga muslim ilusi itu.Banyak perkara yang aku lakukan tidak bertepatan dengan Islam.Aku malas,belajar pun cincai-cincai je.Namun itu juga bukan alasan.Tiada siapapun yang sempurna namun seseorang mampu menjadi lebih baik.
Saudara kita di sana masih berjihad mengangkat senjata.
Ayuh sahabat-sahabat sekalian!
Jihad kita di sini mengembalikan Islam seperti suatu masa dahulu.
Muslim ilusi patut disedarkan(Buat aku jugak nih)
Kita kembalikan muslim realiti.
Minggu, Januari 18
Tajuk ape yang sesuai?
Situasi 1:
Satu hari aku terpanggil untuk menjawab soalan dari laman IQ test yang dilinkkan oleh NurHasanah.Kebetulan saat itu aku sedang tiada kerjaan.Sedang asyik menjawab soalan,teman aku mengetuk pintu bilik.
"Ani wat gapo?"
"Ni ha..saje isi mase..jawab soklan IQ ni.Ani sesaje je.Ani tengok ramai orang jawab.Ade tu sampai dapat 146.146 ni dalam kategori genius"
"Eleh..entah-entah dia jawab berulang kali"
Owh..masa tuh..aku terfikir.Ada plak fikir macam tu.Adakah aku yang terlalu naif sampai tak terfikir macam teman aku ni?Atau sememangnya manusia ni seringkali bersangka buruk?
p/s:maaf ye As,terpaksa guna situasi yang bersangkut paut dengan sahabat kamu.
Situasi dua:
Aku terbaca di laman web Ustaz Zaharuddin tentang menteri kata mahasiswa boleh berdemo bantah serangan Yahudi.Belum sempat aku mengeluarkan pendapat aku,beliau dah keluarkan kenyataan soal sangka buruk.Aku salah seorang yang menafsirkan tindakan menteri pengajian tinggi dari sudut negatif.Aisehh..bersangka buruk lagi.
Aku jarang menilai kata-kata sahabat aku kalau dia bercerita panjang lebar kat aku.Namun perbualan dengan teman semalam menyebabkan aku terfikir, owh mereka rupanya mendigest apa yang aku cakap.Namun dalam banyak-banyak pemerhatian aku,orang melayu memang tidak terlepas dari bersangka buruk.Orang melayu atau sememangnya manusia itu sentiasa punya sifat prasangka?
"Ani,ko naif sangat"
"Wahai orang-orang yang beriman!Jauhilah banyak dari prasangka,sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa.Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah ada sebahagian di antara kamu yang mengumpat sebahagian yang lain.Adakah di antara kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati?Tentu kamu merasa jijik.Dan bertakwalah kepada Allah,sungguh Allah Maha Penerima Taubat,Maha Penyayang" (Al-Hujarat 49:12)
Kamis, Desember 25
Susu Ibu,Hadiah hari lahir dan aku
Dan maaf,jika entri ini membosankan.Aku tak pandai bercerita.
Salam.
Terlebih dahulu,maaf jika entri kali ini tidak berkait dengan ulasan tentang ANTIBIOTIC.Fikiranku kosong,tidak tahu mahu bermula di mana.Lantas tanganku lebih ligat menaip isi kejadian semalam,24 Disember 2008.
Kebiasaanku mendengar dengan teliti setiap percakapan keluargaku,sahabatku dan juga doktorku.Jika menarik,akan kucatatkan di diari,namun aku jadi malas mengangkat pena.Tulisan akan sangat 'doktor'.Jadi aku catatkan di sini.Tulisan sama,cantik pulak tu.
Pengajar aku sewaktu skill lab semalam adalah Dr Henhen.Aku suka dia,banyak nasihat.Pengajaran dia sangat senang,mudah difahami olehku.Semalam,skill lab kami adalah bagaimana mengajar ibu-ibu untuk menyusui anak mereka.Nampak senang,namun masih banyak ibu-ibu yang tidak tahu.
Salah satunya adalah percuma.Lantas apa peri pentingnya percuma ini?Tidak membazir dan ini sangat menjimatkan kos sara hidup keluarga.Ini juga bukan sahaja menjimatkan wang ayah,ibu tapi juga negara!Kenapa?Kerana megikut kajian kadar kanak-kanak yang mengalami masalah cirit-birit adalah kurang untuk bayi yang menyusu dengan susu ibu berbanding bayi yang diberikan susu formula.Lantas,kadar pengubatan untuk cirit-birit juga kurang (terutamanya untuk ubat cirit-birit).
Kedua,susu ibu mempunyai dapat mengurangkan risiko penyakit kuning...kerana sifat susu ibu yang purgative iaitu membantu membuang meconium (tahi yang keluar seawal kelahiran).Lantas,dengan membantu pengeluaran meconium,ia akan mengurangkan risiko kanak-kanak mendapat penyakit kuning.Namun,polisi yang tidak membenarkan ibu-ibu menyusui anak-anak seawal kelahiran menyebabkan kadar penyakit kuning meningkat.Ini bahagian yang paling best.Akhirnya,ibu bapa terpaksa membayar lebih untuk rawatan tambahan iaitu rawatan penyakit kuning untuk si anak (phototherapy).Kenapa best?Di sinilah etika kita.Jika kamu doktor yang mengerti,pasti kamu akan membenarkan ibu-ibu menyusui anak-anak.Namun,jika kamu doktor yang gilakan wang,pasti kamu akan membiarkan sahaja.Sehingga bayi mendapat penyakit kuning,kamu hanya mencadangkan rawatan tambahan.Untungnya,kamu juga mendapat wang hasil rawatan tambahan.Ini yang berlaku di sekian banyak tempat di Indonesia.
"Jangan jadi begitu" kata doktor Henhen.
Nampak tidak ada kaitan.Tapi dr aku menegaskan perbuatan tersebut seperti menerima rasuah,cuma dengan cara yang halus.Aku terpaku.Sampai begitu sekali telitinya dr aku dalam mendefinisikan sebuah pendapatan.Takut jika pendapatan yang diperoleh adalah bersumber dari yang haram.
Apa tugas suami?
Memasak?Ya.
Membasuh baju?Ya.
Bekerja?Ya.
Lantas apa tugas isteri?
Taat.Itu sahaja.Jika suami suruh memasak,kamu kena taat.Jadi,kamu kena memasak.
Perbualan semakin best.
Di tengah keadaan Indonesia yang sebegini,doktor aku berkata banyak ibu bapa yang terpaksa menghalalkan pelbagai cara demi anak-anak.Salah anak-anakkah jika ibu bapa menerima rasuah demi membiayai pelajaran anak-anak?Ya,bukan salah anak-anak.Namun hasilnya dari yang haram.Masih lagi sama.Pasti akan ada yang tidak kena.Jika berjaya,mungkin hanya menjadi pengedar dadah,atau ya jika menjadi doktor,jadi doktor gila duit,tidak beretika.Nauzubillah,mintak dijauhkan.
Lantas syurga itu di bawah tapak kaki ibu,namun neraka juga di bawah tapak kaki ibu jika ibu mengajarkan anak-anak sesuatu yang salah.Bermulalah dengan memberi makanan yang baik-baik untuk anak.Jangan memandang ringan soal halal dan haram,boleh jadi ibu melahirkan tuan pula.Oleh itu,susu ibu adalah yang terbaik.Percuma.Halal.Mengeratkan hubungan ibu dan anak.Dan mengurangkan risiko terkena jangkitan kerana susu ibu mengandungi antibodi untuk melawan penyakit.
Kami selesai jam 12.15 tengahari.
Selesai lab mikrobiologi dan parasitologi jam 3.30 petang.Ramai pelajar yang baru selesai kuliah dan juga tutorial.Sesuatu terjadi...
Apa perasaan kamu jika hadiah hari lahir kamu ialah...
Kamu dilontar ke dalam kolam.
Kolam yang penuh lumut-lumut.
Hijau pekat.
Kotor.
Bau busuk.
Tempat sekumpulan katak-katak.
Baju kamu basah.
Muka kamu dirakam.
Baju berbau busuk.Kotor. (rendam seminggu belum tentu hilang baunya)
Apa kamu buat?
Jangan dibuat padaku.Aku tidak terbuka sebegitu.
Selamat hari lahir buat
Gadis bilik bernombor 5,pondokan putri helvida,jalan caringin,jatinangor,bandung.
Mahu kami hadiahkan kamu apa ya?
Seperti di atas?
Kenapa aku menulis hal-hal di atas?
Sekadar sesuatu yang ingin aku bawa sepanjang aku hidup.
Dr Henhen membuatkan aku mengulang persoalan yang sama
Kenapa nak jadi doktor?
Doktor jenis apakah yang akan kamu jadi?
Layakkah aku dengan ilmu seciput ni?
Dan tradisi menghadiahkan teman kamu sesuatu yang sangat tak romantis,membuatkan aku sedar.
Dan sesusah mana pun perubatan ni,pasti kamu masih punya waktu untuk teman-teman kamu.Pasti kamu punya waktu untuk segala kerja 'gila' yang ingin kamu lakukan.
malah,masih tidak terlambat untuk secawan teh (aku suka teh,tak suka kopi)


