Jumat, Mei 16

Empati dan ketidakpedulian

Kau tahu,
di Malaysia hanya terdapat 214 buah hospital sahaja sehingga tahun 2013?
Pada tahun 1997 terdapat 212 buah hospital.
Hanya bertambah 2 buah hospital sahaja sepanjang tempoh 15 tahun.
Tapi yang paling aku sedih apabila mengetahui perihal belanjawan Negara kita bagi tahun 2014.
Bukan sedih apa. Sedih dengan angka yang banyak sekali dilaburkan tapi kiraannya tidak tepat.
 
Kos pengurusan kewangan bagi setiap hospital adalah 2 juta.
Tapi peruntukan kewangan pengurusan hospital seluruh Malaysia adalah 13 billion.
Beza banyak tu. Sangat banyak.
 
Entah kenapa aku sebak sangat. Samada kita terlalu tidak peduli atau apa.
Rasanya angka itu tidaklah memerlukan kiraan matematik kompleks.
Itu bahagian yang aku tahu, Bahagian kesihatan.
 
Aku kesian pada pesakit aku.
Datang pukul 3 pagi dapatkan rawatan. Anak merengek nak air.
Takde duit nak beli air pun. Menangis-nangis depan aku.
Ibu dahlah sakit. Anak pula entah berapa lama kelaparan.
 
Ada pesakit yang berjalan 30 kilometer hanya untuk dapatkan rawatan.
Dan yang paling buat aku sebak bukan sebab dia berjalan jauh.
Sebab umurnya sudah 85 tahun!
Datang tercungap-cungap dengan kaki bengkak.
Kau boleh rasa?
 
Kau takkan dapat rasa kalau kau tak letak hati kau kat tempat orang.
 
Pedih tahu tak?
 

Tidak ada komentar: