Jumat, April 27

Duduk Bantah


Hari Ahad lepas aku ke Klinik Kesihatan. Teman ibu. Tiba-tiba gatal pula mahu melihat sejauh mana penglihatan mata aku tanpa menggunakan kacamata. Alhamdulillah, sudah bertambah-tambah baik. Mata kanan dan mata kiri semua 6/6. Memang kategori normal. 

Penglihatan dah jelas, sejelas stand aku.

Duduk dan bantah. Ia bertujuan untuk mereformasikan SPR. Tiada kaitan antara kerajaan dan Pakatan Rakyat. Penjelasan panjang lagi lebar di sini, sambung bahagian 2 di sini. Rangkuman ringkas di sini. (Semuanya dari blog yang sama, kurang-kurang ada yang suka tulis bukan macam aku ni)

Dalam hidup, ada 2 jalan. Tiada jalan yang tengah-tengah. Sedang aku mentadabbur surah Al-A'raf, aku menemukan ayat-ayat ini

Dan di antara keduanya (penghuni syurga dan neraka) ada batas, dan di atas A'raaf itu ada orang-orang yang mengenal masing-masing dan dua golongan itu dengan tanda-tanda mereka, dan mereka menyeru penduduk syurga "Salaamun 'alaikum" Mereka belum lagi memasukinya, sedang mereka ingin segera memasukinya  (Al-A'raf:46)

Dan apabila pandangan mereka dialihkan ke arah penghuni neraka, mereka berkata "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau tempatkan kami bersama-sama orang-orang yang zalim itu (Al-A'raf: 47)

Dan orang-orang yang di atas A'raaf memanggil beberapa orang (pemuka-pemuka kafir) yang mereka mengenalnya dengan tanda-tandanya dengan mengatakan "harta yang kamu kumpulkan dan apa yang selalu kamu sombongkan, tidak memberi manfaat kepadamu" (Al-A'raf: 48)

Lantas, siapakah dia Ashabul A'raf itu?

Mereka ialah orang-orang yang kebaikan dan keburukannya sama. Mereka adalah orang-orang yang tidak menentukan sikap dalam kehidupannya. Mereka di hari kiamat, ditempatkan di tempat yang tinggi ( yang di beri nama A'raf) yang berada di antara syurga dan nereka. Orang yang ragu-ragu termasuk dari kelompok manusia itu dan jumlahnya banyak. 

Jadi pilih jalan anda. 

Nota:
Kenapalah dulu tak ambil bidang agama, sekarang makin jatuh sayang dari hari ke hari. Subhanallah.



Tidak ada komentar: