Sabtu, Desember 29

Viva

Post viva pertama di posting medikal,

walaupun mentorku bukanlah
seorang yang super duper cool ketika ward rounds

tapi dia super duper cool masa viva
Alhamdulillah, segalanya berakhir dengan baik
1 jam lebih viva
dapat ilmu, dapat tips
Macam kembali ke alam belajar pun ada

Semoga rakan-rakan sekerjaku lepas viva pertama ni juga

Post pm call,
Selagi ada peluang belajar,
Ambil peluang itu untuk belajar
Itu jihad kita di sini
4 kes dari red zone untuk aku
Alhamdulillah.
Banyak belajar dari pesakit.


Jumat, Desember 21

Rumah
















Terasa seperti betul-betul mahukan rumah.
Bilalah nak berjumpa rumah yang berkenan di  hati ni.
=)


Sabtu, Desember 8

7-10

Akhirnya, hari ini aku telah pulang awal. Pukul 6 petang, semua kerja telah beres. Senyumanku sampai ke telinga. Bayangkan, selama satu bulan di posting medikal, inilah kali pertama aku pulang tepat pada waktunya. Sebelumnya, paling awal jam 10 malam. Tiada nego-nego.

Satu bulan yang lalu, benar-benar menuntut kesabaran yang bukan sedikit. Ada banyak perkara yang merenggut ruang hati. Masakan tidak, waktu hanya dihabiskan di hospital. Pergi kerja sebelum terbitnya matahari, sudah gelap ditemani bulan baru menjengah tiba di rumah. Ada masa-masa, aku lemah. Lemah iman, lemah zahir. 

Tapi aku percaya janji Allah itu benar. Allah kata setiap kesulitan itu ada kesenangannya. Dan kesenangannya itu adalah hari ini. Hari di mana aku tunggu janji Allah itu. Dan aku bersyukur aku mendapatkannya pada waktu yang sesuai di saat aku bertambah selesa dan matang berada di posting medikal ini. Matang dalam membuat penilaian, selesa dengan kerja-kerja yang bertimbun dan dan semestinya bersiap siaga berdepan konsultan-konsultan dan pakar-pakar yang pelbagai ragam. Dan aku telah temui ritmanya, ritma untuk terus kekal bernafas (biar hanya nyawa-nyawa ikan) di posting medikal ini. Bak kata orang putih, don't worry about a thing, cause every little thing gonna be just fine.

Di posting ini, jika tidak ada orang collapse, bukan medikal namanya. Satu malam, saat keletihan aku bukan main, jam hampir menunjukkan pukul 1030 malam, sedang aku sedang bersiap-siap untuk pulang, tiba-tiba si isteri datang kepadaku

" Doktor, doktor..suami saya..."

Sepantas kilat aku melihat suaminya. Terbatuk-batuk. Kelihatan seperti sukar bernafas. Kebetulan MO aku baru sahaja tiba. CPR dilakukan setelah mendapat persetujuan isteri dan ahli keluarga. 40 minit usaha kami meng-CPR pesakit, namun tiada respons yang diberikan despite maximum dosages of drugs. CPR dihentikan, dan waktu kematian disahkan.

Si anak datang, mendekat pada telinga ayahnya.

"Abah, maafkan adik ya.."

Bahagian itu buat air mata aku hampir gugur. Cepat-cepat aku berlalu. Malam itu mungkin aku letih. Malah disebabkan letih itulah yang aku jadikan alasan untuk jarang pulang ke rumah. Jarang berbual panjang dengan ibu-bapaku walaupun telah aku tetapkan, dalam sehari mestilah menelefon abah dan ma. Tetapi malam itu, aku belajar sesuatu. Menghargai ketika masih ada. Menghargai iman. Menghargai ibu bapaku. Menghargai kerjaku yang menjadi profesion tarbiah untuk aku. Menghargai semuanya. Semua biarpun ianya kecil.

"(Yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata), "Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan semua ini sia-sia, Mahasuci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka"

(3 : 191)



Medikal.

Apa yang tidak ada padamu?

Banyak untuk ditulis.
Banyak untuk direnung.
Banyak untuk diinsafi. 


Sekali lagi aku jatuh.
Jatuh cinta pada profesi ini.
Semakin dalam.

7-10. 
Waktu kerjaku. Dan aku selesa asal semua kerja beres pada waktunya.




Rabu, November 7

Refleksi

Malam ini terasa ada yang tidak lengkap. Ada debar yang tak hilang. Akan satu hal yang bakal berlaku esok.  Empat bulan sudah aku lalui posting obstetrik dan ginekologi. Terasa ada yang belum beres. Takdir Allah yang tertulis menyatakan aku lulus posting pertamaku.

Banyak yang aku belajar. Dan akan ada banyak lagi yang akan aku timba ke depan.
Aku mahu menjadi profesional seprofesional pakcik-pakcik penarik beca di depan stadium!

Refleksi 4 bulan
Impian-impian yang aku tulis masih banyak yang belum tertunai
Agak seperti kura-kura aku ini dalam merealisasikan impian aku
Usrah, tarbiah, opkim
Serta dakwah seperti agak hanyut dalam kesibukan kerja
yang menuntut pengorbanan yang bukan sedikit.

Aku jelas dengan apa yang aku mahu
Dan aku mahu merealisasikannya
Bukan hanya omong kosong

Seperti yang aku tulis
Aku mahu menjadi profesional seprofesional pakcik-pakcik penarik beca di depan stadium!

Apa yang difokus berkembang. Inshaallah.


Doakanku untuk 4 bulan ke depan. Posting medikal + usrah + opkim.


Minggu, November 4

Graduasi


“Dasar pendidikan kita adalah kepatuhan.
Bukan pertukaran pikiran.
Ilmu sekolah adalah ilmu hafalan,
dan bukan ilmu latihan menguraikan.”
- WS Rendra

UKM
Nanti-nanti kita ketemu kembali
Tempat belajar
Paduan ilmu dan keimanan 

21/10/2012



Sabtu, November 3

Senin, Oktober 22

Eksistensi

"jika engkau merasa bahwa segala yang disekitarmu gelap dan pekat, tidakkah dirimu curiga bahwa engkaulah yang dikirim oleh Allah untuk menjadi cahaya bagi mereka? berhentilah mengeluhkan kegelapan itu, sebab sinaranmulah yang sedang mereka nantikan, maka berkilaulah! "-Salim A.Fillah-


dalam sepih-serpih cahaya 
dan gerak-gerak halus benda-benda
tersimpan rahasia, mengapa kita ini ada
-Andrea Hirata-

Minggu, Oktober 14

Life


















My sister said that I should be firm and stand my rights.
Working life is different from student life.
One can back stabbing you although they call you their colleague.
How cruel the world we live in.

Even so, I still believe in what I do
No matter how bad people treat you
No matter how bad you feel
That's life

Bitterness and sweetness always coexist
How life would be without them, aite?

Fear Allah wherever you are, and follow a bad deed with a good deed to erase it, and treat people with a good attitude. [Tirmidhi]


Note: Another 3 weeks to go before the end of my OnG posting. May Allah ease everything.



Rabu, Oktober 10

tentang



















Kan bagus kalau semua wanita fikir macam ni,
tidaklah saya terasa begitu keseorangan, huhu




Senin, Oktober 1

Asing

Terkadang, aku fikir betapa aku tidak layak
untuk semua nikmat yang telah Allah kurniakan padaku

Mereka-mereka yang disekelilingku
benar-benar memberi sebanyak-banyaknya untukku
walhal mereka hadir barang seminit dua sahaja
ibarat angin lalu

Pernah,
pada satu masa dahulu aku ditanya oleh seorang pakcik,
ketika itu, aku sedang makan semeja bersamanya berserta 2 lagi sahabat dunia akhiratku

Apa pilihan kamu?
Tidak tercapai oleh akalku waktu itu
Soalan yang ditanya olehnya
Kini,
aku mula faham akan soalannya
Saya jelas dengan pilihan saya, pakcik!

Seseorang yang asing pada kami pada waktu itu
kebetulan hanya duduk semeja
datang kepada kami
memberi sedikit bekalan hidup untuk kami
benar-benar satu nikmat tak ternilai

Bukalah hari anda dengan solat sunat dhuha dan tutuplah hari anda dengan solat sunat witir

Perkongsian yang sedikit itu tapi benar-benar memberi kesan dalam kehidupan seharian.
Bukan sekali, berkali-kali aku melalui proses yang sama
Seseorang yang asing, datang kepadaku memberi sebanyak-banyaknya
Lantas aku, apa lagi yang perlu dikeluhkan?

“Air liur adalah salah satu makhluk Allah yang sentiasa keluar dari rongga tanpa disedari aleh manusia. Ia terdiri dari pelbagai bentuk molekul yang akan berubah sebagaimana air lain.

Bilamana kebaikan yang diterima, didengar, dilihat, dibaca atau disentuh, maka molekul air akan berubah membentuk nilai yang baik, demikian sebaliknya.

Maka setiap orang sebenarnya membentuk perlakuan berdasarkan air liur yang ditelannya.” -Senyumlah, Tuan Ibrahim Tuan Man.


Nota: Bekerja dengan rakan sekerja yang super ohsem. Memang nikmat




Rabu, September 26

In progress

Sebenarnya tidak ada apa-apa yang perlu ditakutkan oleh seseorang, apatah lagi dia mengetahui betapa besarnya kebolehannya bagi melakukan sesuatu, atau menjadi sesiapa sahaja yang dia impikan selama ini(quoted)
Percayalah anda juga boleh.
Sentiasa ada masa untuk Allah(quoted)
Dalam proses menghabiskan 2 buah buku yang baru sahaja dibeli. Dua-dua memberi inspirasi. Life is about making choices. 

Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa ( 3:133)

Rabu, September 5

Tali kokoh

 












membersamai orang-orang shalih
memang perintah Allah
memang keniscayaan bagi ikrar taqwa

tetapi meletakkan harapan
atau menggantung kebaikan diri padanya
pada sosok itu
adalah kesalahan 
dan kekecewaan...

seorang sahabat berkata padaku
"aku ingin menikah
dengannya... hanya dengannya..."
aku bertanya mengapa
"agar ia menjadi imamku...
agar ia membimbingku...
agar ia mengajariku arti ikhlas dan cinta
agar ia membersamaiku
dalam santap buka yang sederhana"

"ahh... itulah masalahnya" kataku
dan dia kini tahu 
bahwa khawatirku benar
bahwa sosok lelaki penyabar yang dia kenal
juga bisa marah, bahkan sering
bahwa sosok lelaki shalih yang dia damba
kadang sulit dibangunkan untuk 
shalat subuh berjama'ah
bahwa lelaki yang menghafal juz-juz Al-Quran itu
tak pernah menyempatkan diri
mengajarinya a-ba-ta-tsa...

"ahh... itulah masalahnya"

semakin mengenali manusia
yang makin akrab bagi kita
pastilah aib-aibnya,
sedangkan mengenali Allah
pasti membuat kita
mengakrabi kesempurnaanNya

maka gantungkanlah harapan
dan segala niat untuk menjadi baik
hanya padaNya
hanya padaNya...

jadilah ia tali kokoh yang mengantar pada bahagia
dan surga


(Salim A. Fillah)

*** Buat sahabat-sahabatku, Diana dan Sya, terima kasih atas jemputanmu. Maaf, ku tidak dapat hadir ke majlismu. Kutitip doa dari jauh buat kalian berdua, agar kita semua membina tali kokoh, biar bahagia itu sehingga ke syurga***


Sabtu, September 1

Berkira

Berkira benar saya. Kadang-kadang, bila dah clerk ramai pesakit, saya mudah berkira. Aku dah clerk banyak hari ni, kaulah pula clerk pesakit tu. Laju sahaja ayat itu keluar.

Beberapa hari lepas, saya postcall, hampir 27jam tidak tidur. Ketika mula hendak pulang ke rumah, enjin kereta saya tak hidup. Jantung bagai tersentap. Sudahlah mengantuk bukan main, alih-alih kereta saya rosak pula, di tengah panas terik matahari.

Orang pertama yang saya telefon, haruslah abang saya. Walaupun bila fikir balik, abang saya bukan boleh buat apa-apa pun. Dia nun jauh di Kuala Krai, saya di Kota Bharu. 

Seorang pakcik datang tolong saya. Dia dengan rela hati benarkan saya gunakan keretanya untuk saya ke kedai beli bateri kereta. Saya terkejut pada mulanya. Baiknya pakcik ni. Dialah yang temankan saya beli bateri kereta, dan tolong pasangkan bateri tersebut. Saya terharu bukan main. Malah, ketika saya menghulurkan sedikit wang untuknya atas budi baiknya, dengan lembut dia menolak. 

'Pakcik ikhlas nak.."

Oh, ketika itu hati saya tambah-tambah sayu. Dalam perjalanan, air mata saya hampir jatuh. Sungguh murni hati pakcik yang tolong saya tu.

Lepas kejadian tersebut, saya sudah tidak berkira sangat.

Benda-benda baik jangan berkira. Buat je selagi termampu. Yang buruk-buruk memanglah kena berkira. Kalau pagi tadi bangun solat subuh lewat, takkanlah solat zohor nak lewat juga? Iya tidak? 

Tiada apa yang berlaku secara kebetulan, kan?

Sesiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya). Dan memberi rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan sesiapa berserah diri kepada Allah, maka Allah cukupkan baginya. Sesungguhnya Allah melakukan perkara yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah menentukan tiap-tiap sesuatu ( Surah al-Talaq, ayat 2-3)

Senin, Agustus 20

Cari



Sumber gambar : FB Balqis

Apa yang dibanggakan dari balik haya' itu
Kalau tidak diselidiki mana imanmu?


Sabtu, Agustus 4

InshaAllah

Terkadang,
ada masa-masa saya rasa tidak ikhlas dalam bekerja.
Saya suka kerja saya.
Serius, tak tipu.


Sekarang,
boleh kerja dengan senyuman
:)

“Perumpamaan orang beriman yang ikhlas sangat unik. Mereka bagaikan pohon yang lembut batangnya. Sesekali ia bongkok tertunduk dipukul angin dugaan, namun ia kembali tegak keesokan harinya kerana kuatnya tulang keyakinan kepada Allah. Tempat dan objektif orang yang ikhlas.”

Jumat, Juli 27

Obgyn2

Oh,
begini rupanya suasana kerja.
Tidaklah sesibuk yang dibayangkan.
Heh!

Masih lagi tagging.
Dah nak masuk 3 minggu.
3 minggu di dewan bersalin yang sibuk
Memang superb!

Dah pernah conduct delivery seorang diri
Dah pernah sutured tear seorang diri
Dah pernah conduct patient hepatitis b ( tambah ada tear lagi)
Dah pernah conduct IUD baby dan tulis report berjela panjang
Dah itu, dah ini.
Pengalaman pertama untuk dibawa sampai akhir nafas.
Off tag belum lagi.
Doakan!

Cepat betul masa berlalu.
Dah 6 hari kita berpuasa.
Mungkin, mungkin tidak berkesempatan bertarawih di masjid
Tapi-tapi
Kerja yang dibuat dengan ikhlas juga ibadah!

(Mengkoreksi diri untuk lebih produktif lagi)



















Sama-samalah kita.




Sabtu, Juli 7

Obgyn


















Kalau balik dari tempat kerja dapat ruang macam ni,
agak kurang letihnya.
Heh, demand!

Memulakan tugas di posting pertama
Obstetric and gynecology
Bismillah.

Pesan sahabat saya;
Jangan bazirkan air liur mama kita.
InshaAllah

Kini
Baca buku untuk kepentingan pesakit
Nyawa pesakit yang diamanahkan Allah pada kita
Memang terasa benar bedanya
Ya Allah,
Kau permudahkan, jangan persusahkan.

Hayaa'

Hayaa’ is speech, hayaa’ is proper covering of your body, hayaa’ is being aware of Allah when you’re interacting with the opposite gender, hayaa’ is knowing your limits and boundaries. Hayaa’ is a shift of the heart to something more beautiful that what we’re fed in magazines and tv. Hayaa’ and Hijab are a liberation to us Muslim sisters but only if we make it that way. May Allah give us internal haya so that the external reflects its beauty as well, inshaAllah.
(quoted)

Sabtu, Juni 30

5 tahun


Dia pinjamkan sekejap untuk kami
Dan Dia ambil kembali
Begitulah sunnatullahNya
*Pasrah*

Hari-hari nampak kawasan perkuburan dekat rumah,
pemergiannya menambahkan rasa itu
Dunia ini sementara
Dan perkara paling teruk yang bakal berlaku
ialah kematian
walau untuk seorang mukmin
ia adalah NIKMAT

Dan (tiap-tiap) makhluk yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, iaitu ketetapan (ajal) yang tertentu masanya (yang telah ditetapkan oleh Allah). Dan (dengan yang demikian) sesiapa yang mengehendaki balasan dunia, kami berikan bahagiannya daripada balasan dunia itu dan sesiapa yang mengehendaki balasan akhirat, kami berikan bahagiannya daripada balasan akhirat itu dan Kami pula akan beri balasan pahala kepada orang-orang yang bersyukur. (Surah Ali Imran, ayat 145)


Kamis, Juni 28

Mitos

Kita kena keluarkan mitos
Mitos yang menyatakan kerja doktor sibuk
Tanamkan dalam fikiran
Jadi doktor tidaklah sesibuk yang disangka
(quoted)

Ada doktor buat khidmat masyarakat
Ada doktor pengikut tegar usrah
Ada doktor kerja dan sambung belajar
Ada doktor aktif menyumbang pada agama
Ada doktor seorang anak, ibu/bapa, pelajar
paling utama abdullah, hamba Allah

Tiada yang mustahil
InshaAllah

Tidak aku tahu apakah masa depanku
Aku hanya mempersiapkan diriku
menghadapinya kini. InshaAllah.
Rabbi yassir wala tu'assir

Nota:
kalau jumpa doktor kat mana-mana opkim lebih dari 2 kali, tandanya doktor tu betul-betul komited. Teori saya. InshaAllah kami-kami akan aplikasikan =)

2 tahun HRPZ II

Terasa baru semalam kutinggalkan bumi hukm
Sudahnya kini
Aku kedinginan
Dikelilingi keindahan ciptaan Ilahi
Berat hatiku mahu lepaskan apa yang aku ada
Untuk kehidupan 2 tahun yang mendatang

Terasa baru semalam aku lihat wajah ibu bapaku
Penuh syahdu tatapan mereka
Bergenang kolam air mataku
Mudah sekali
Kalau terkait insan pengarang jantung hatiku

Dan Kami telah memerintahkan manusia supaya berbuat baik dan berbakti kepada kedua ibu bapanya ”  (Al-Ankabut ; ayat 8 ) 

Masa sudah terlalu suntuk
Lakukanlah sekarang
apa yang ingin dilakukan
Biar kelak tiada sesal pada diri
Berbuat baiklah bila-bila di mana-mana!

Nota:
Tidak semua yang kita inginkan kita dapat, tapi Allah sentiasa memberi apa yang kita perlu untuk hidup berbanding apa yang kita mahu - HRPZ II

Selasa, Juni 12

tidak bertajuk

Rich Dad, Poor Dad. Done.
Travelog Dakwah, Meniti Hari Esok. Done.
Noorah. Done.
Di Hamparan Shamrock, Ku seru namaMu. Done.
Sarawak Handbook of Medical Emergencies. Not done. =,=

Nampaknya saya sudah salah menilai mana yang aula.
Terutamanya pada waktu-waktu tiada tuntutan seperti sekarang.
Teringat hipotesis Tawel Sensei
"99% daripada manusia yang rajin beli buku, tidak akan membacanya sehingga habis. Manakala 80% daripada baki 1% itu sekadar membacanya ala kadar."
 
Err, terasa!

Sabtu, Juni 9

Syria



Walau kini tumpuan dunia tertumpu pada Euro'12
Moga-moga kita tidak lupa pada mereka

Senin, Juni 4

Buddy

Tulisan seniorku merangkap mentorku di Indonesia dulu.
Dah jadi Puan sudah.
Mabruk.

Selalu menjadi inspirasiku.
Terima kasih daun keladi.

Rabu, Mei 30

Konkuk-






















Terkadang bila oksigen tidak sampai ke otak
Diam-diam aku monolog
Kalaulah 
Sedang ia tidak patut wujud
Bermimpilah, 
kerna Tuhan akan memeluk mimpi-mimpimu
Satu hari nanti
Biiznillah
Aku tidak pernah gagal mencapai mimpiku
Aku cuma terlewat sedikit berbanding dia
           Jika engkau belum mempunyai ilmu, hanyalah prasangka
           maka milikilah prasangka yg baik tentang tuhan
           begitulah caranya (Rumi)

A room


















without books is like a body without a soul. 
The books that help you most are those which make you think the most.
 Read the best books first, or you may not have a chance to read them all. 
Some books are to be tasted; others swallowed; and some to be chewed and digested. 
The one who does not read good books has no advantage over the one who can’t read them.
 Books, like friends, should be few and well chosen.

Minggu, Mei 20

Siap

Sudah lama muat turun, baru ada hati mahu tonton.
Kalau sukakan filem aksi, cerita ini bukan untuk anda.
Benda-benda kecil bisa membawa kepada hal yang lebih besar- Perceraian.

Apa yang kurang tentang perhubungan ini? Sekiranya saya kurang dalam segala hal, kenapa tidak kita akhiri perkahwinan kita sahaja?

Segala yang kurang telah menjadi kelebihan buat saya. Beza antara awak dengan saya ialah awak sentiasa bercakap tentang mengakhiri perhubungan dengan kekurangan awak. Dan saya sentiasa bercakap tentang membina perhubungan dengan ‘kelebihan’ awak.

:)

Kata-kata tiada kaitan dengan cerita di atas.


Rabu, Mei 16

Petang-petang

kita-kita pernah berkumpul sambil layan drama korea. Sekarang, petang-petang pukul 5, saya dengan abah akan tercongok depan televisyen layan drama korea di 8tv.


Antara drama Korea yang terbaik pernah saya tonton, Dong Yi. Kisah benar yang telah difiksyenkan agar lebih menarik. Kisah seorang rakyat biasa meniti satu persatu tingkat status, dari seorang rakyat jelata, menjadi hamba di istana, seterusnya dinaikkan pangkat sebagai pegawai biro siasatan atas kebijaksanaan beliau menyelesaikan kes, naik pula menjadi gundik sehingga menjadi permaisuri. Anaknya pula antara raja Joseon yang terkenal di dalam sejarah Joseon itu sendiri.

Unik kisah hidup beliau. Malah, drama yang sebanyak 60 episod ini tidak gagal menguji minda anda. Pertarungan antara golongan jahat yang gilakan kuasa dan kedudukan  dengan golongan yang cintakan kebaikan. Kedua-duanya adalah bijak dan setiap strategi yang mereka lakukan bukan calang-calang. Si jahat terlatih mengatur strategi jahat, dan si baik terlatih membuktikan kejahatan golongan jahat. Dan kebenaran pasti akan terbongkar, cepat atau lambat. Itulah pada saya kekuatan cerita ini. Kebijaksanaan kedua belah pihak dan bagaimana Raja Sukjong menguruskan permasalahan yang berlaku di negara yang diperintahnya.

"Susahkan untuk memecahkan tradisi?" tanya Raja Sukjong. Seorang yang adil, tegas serta tidak membabi-buta percaya pada sebelah pihak sahaja.

Dong Yi, wanita bijaksana yang berfikiran jauh. Mereka-mereka yang berada disampingnya adalah mereka yang dipercaya dan setia.

Lady Jang, permaisuri yang bijak, dikenali sebagai wanita tercantik pada zamannya. Tetapi, sekali wanita sesat, seluruh masyarakat akan sesat. Itulah gambaran tentang Lady Jang.

Sejarah membuktikan, suatu masa pemerintahan yang korup pasti akan tumbang. Inilah kisah drama ini. Mendebarkan. Inspiratif. Terbaik.

Nota:
Tetap Pegawai Cha Chun Soo yang paling aku kagum. Sangat profesional sebagai seorang abang dan pegawai kepada Raja Sukjong.


Selasa, Mei 15

Peduli Palestin

Kebiasaan saya hanya menggunakan laptop dan internet selama 2-3 jam sehari. Buka sahaja facebook, tengok semua profile picture sama. Apakah? Terlepas pandang saya pada perihal mogok lapar yang dilakukan oleh tahanan Palestin. Alhamdulillah. Layan berita tadi, mengatakan pihak Israel telah menerima permintaan tahanan-tahanan Palestin.

Hari ini juga adalah hari memperingati An-Nakbah. Walau nampak bermusim sahaja, kalau kempen demi kempen diteruskan kesedaran dari semua pihak akan timbul. Masih saya ingat, di awal akhir tahun 2008, Zionis telah menyerang Palestin. Waktu itu, macam-macam persoalan timbul dari rakan-rakan saya. Macam-macam yang ditanyakan pada saya, sedang saya juga terkial-kial. Bukan tahu banyak. Itulah titik timbulnya kesedaran dari rakan-rakan saya dan juga saya untuk mengetahui lebih banyak dan untuk menulis perihal ummah di blog walau sekali setahun.

Peduli kejap-kejap lebih baik dari tidak peduli langsung. Kurang-kurang, tidaklah kita hidup hanya berfikir tentang 'perut' sendiri sahaja. Walau ramai yang menyindir tindakan memboikot barangan Zionis Yahudi ini, tapi sekiranya kita konsisten dalam pilihan yang kita buat, percayalah ia berhasil. Masih saya ingat statistik kejatuhan ekonomi barangan-barangan tersebut pada tahun 2009. Ia berhasil, walau ia hanya bermusim. 3 bulan boikot penduduk dunia terhadap barangan-barangan yang menyokong dan menyumbang kepada ekonomi Israel telah menunjukkan kejatuhan yang ketara. Konsisten sahabat. Konsisten.


Saya ambil gambar ni ketika kempen Palestin di kolej tahun ni. Bila saya rasa tidak semangat, pasti saya ambil telefon saya dan tengok dia. Terkadang, satu gambar begini sudah cukup untuk bercakap-cakap dengan kita walau dia jauh di sana. Saudara kita di sana berusaha sedaya upaya mereka untuk memastikan Palestin tidak jatuh. Kita di sini, berusahalah untuk membantu mereka melalui doa, bantuan kewangan, bantuan kesihatan dan banyak lagi. (Err, sokongan terhadap pemimpin yang lebih mesra Islam juga perlu, jadi daftarlah sebagai pemilih, jalankan hak kita sebagai rakyat Malaysia untuk Malaysia yang lebih baik)

Apa sahaja bentuk bantuan yang boleh dilakukan, lakukanlah. Bukan pada hasil yang dilihat, pada usaha kita. Sejauh mana kita berusaha untuk membantu Islam. Sejauh mana kita berusaha untuk dunia yang lebih baik. Kerana kita adalah manusia yang menggalas tanggungjawab sebagai khalifah di muka bumi ini.

Seseorang yang melanggar undang-undang disebut sampah, tetapi orang yang tidak peduli pada orang lain..lebih teruk dari sampah. (Kakashi, Naruto)

Terasa? Bagus, maknanya kita masih punya hati yang cintakan kebaikan.



Senin, Mei 14

Pursuits of happiness


To light up homes, save lives and bring smile to Gaza


Sumbangan boleh disalurkan secara terus melalui Aqsa Syarif:

1) (Tabung Palestin) maybank Islamic
5515-7500-4299
2) (Tabung Palestin) Bank Islam
1209-2010-0349-04
3) (Tabung Pengurusan) CIMB Islamic
1216-0000-452-101

Sumbangan dari pihak anda, kami ucapkan terima kasih.

AQSA SYARIF MALAYSIA.


Mengejar kebahagiaan, agar sedekah menjadi barokah.

Selasa, Mei 8

Kehidupan

Kehidupan ibarat sebuah toko buku.
Ada bacaan berat.
Ada bacaan ringan.
Manusia seringkali mahukan bacaan ringan sahaja.
(Qouted)

Kamis, Mei 3

Hidup ini singkat

Manusia dari setiap angkatan bangsa
Akan mengalami saat tiba-tiba terjaga
Tersentak dalam kesendirian malam yang sunyi
Dan menghadapi pertanyaan zaman :
Apakah yang terjadi?
Apakah yang telah kamu lakukan?
Apakah yang sedang kamu lakukan?
Dan, ya, hidup kita yang fana akan mempunyai makna
Dari jawaban yang kita berikan.
(Sajak seorang tua tentang Bandung lautan api, WS Rendra)

Rendra, penyair terkemuka Indonesia, menuangkan sejarah masa lalu ke dalam acuan masa kini dalam satu bentuk ekspresi yang sungguh mengesankan." -Sasterawan Negara Usman Awang 

Dalam kehidupan ini kita tidak dapat selalu melakukan hal yang besar. Tetapi kita dapat melakukan banyak hal kecil dengan cinta yang besar. (Mother Theresa)


Nota:
Kedukaan masa lalu adalah kekuatan masa kini. Syukur diajari Tuhan tentang duka sebelum menemukan senyum.

Senin, April 30

Syukur

Bangun di fajar subuh dengan hati seringan awan
Mensyukuri hari baru penuh sinar kecintaan
Istirahat di terik siang merenungkan puncak getaran cinta
Pulang di kala senja dengan syukur penuh di rongga dada
Kemudian terlena dengan doa bagi yang tercinta dalam sanubari
Dan sebuah nyanyian kesyukuran terpahat di bibir senyuman
~ Khalil Gibran~




Jumat, April 27

Duduk Bantah


Hari Ahad lepas aku ke Klinik Kesihatan. Teman ibu. Tiba-tiba gatal pula mahu melihat sejauh mana penglihatan mata aku tanpa menggunakan kacamata. Alhamdulillah, sudah bertambah-tambah baik. Mata kanan dan mata kiri semua 6/6. Memang kategori normal. 

Penglihatan dah jelas, sejelas stand aku.

Duduk dan bantah. Ia bertujuan untuk mereformasikan SPR. Tiada kaitan antara kerajaan dan Pakatan Rakyat. Penjelasan panjang lagi lebar di sini, sambung bahagian 2 di sini. Rangkuman ringkas di sini. (Semuanya dari blog yang sama, kurang-kurang ada yang suka tulis bukan macam aku ni)

Dalam hidup, ada 2 jalan. Tiada jalan yang tengah-tengah. Sedang aku mentadabbur surah Al-A'raf, aku menemukan ayat-ayat ini

Dan di antara keduanya (penghuni syurga dan neraka) ada batas, dan di atas A'raaf itu ada orang-orang yang mengenal masing-masing dan dua golongan itu dengan tanda-tanda mereka, dan mereka menyeru penduduk syurga "Salaamun 'alaikum" Mereka belum lagi memasukinya, sedang mereka ingin segera memasukinya  (Al-A'raf:46)

Dan apabila pandangan mereka dialihkan ke arah penghuni neraka, mereka berkata "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau tempatkan kami bersama-sama orang-orang yang zalim itu (Al-A'raf: 47)

Dan orang-orang yang di atas A'raaf memanggil beberapa orang (pemuka-pemuka kafir) yang mereka mengenalnya dengan tanda-tandanya dengan mengatakan "harta yang kamu kumpulkan dan apa yang selalu kamu sombongkan, tidak memberi manfaat kepadamu" (Al-A'raf: 48)

Lantas, siapakah dia Ashabul A'raf itu?

Mereka ialah orang-orang yang kebaikan dan keburukannya sama. Mereka adalah orang-orang yang tidak menentukan sikap dalam kehidupannya. Mereka di hari kiamat, ditempatkan di tempat yang tinggi ( yang di beri nama A'raf) yang berada di antara syurga dan nereka. Orang yang ragu-ragu termasuk dari kelompok manusia itu dan jumlahnya banyak. 

Jadi pilih jalan anda. 

Nota:
Kenapalah dulu tak ambil bidang agama, sekarang makin jatuh sayang dari hari ke hari. Subhanallah.



Sabtu, April 21

Pursuits of happiness

Don't seal off the wound,
It's where the light enters you.
(Rumi)

 

Jumat, April 20

Sandalisme

Sandalisme : Buat anak bangsa yang merasa kaya

Anak-anak kini diasuh bermula di pokok bukan di akar
Memulakan kehidupan dalam sarat payah yang minimal
Asuhan ala barat menyusup masuk kita sedar tak hingar
Akibatnya anak muda terus setia menganut liberal
Terlupa membanding betapa perit anak-anak di negara luar
Bersandalkan botol mineral ; anak-anak kita enak bersandal mahal

Sumber asli : puisikabur.blogspot

Kamis, April 19

Sembang adik-beradik

MC :Apa akan terjadi kalau bumi tiada lapisan ozon?

A: Err...

A: Ini soalan main-main atau betul-betul saintifik?

MC: Betul-betullah.

A: Err...

























MC: Jadi gelaplah. Macam keadaan di bulan dan kawasan angkasa lepas lain.

A: Oh, ok. Info yang bermanfaat.

MC: Sebenarnya Chin Peng (CP) tidak membunuh Henry Gurney (HG).

A: Oh, jadi kenapa hal itu dipersalahkan ke atas CP? Siapa yang bunuh dia sebenarnya?

MC: Seorang Muslim. Dia membunuh HG sebab dialah ketua yang membunuh juta-juta penduduk Palestin hingga tertubuhnya negara Israel itu. (Jika baca wikipedia, HG pernah berkhidmat di Palestin)

A: Oh, jadi kenapa hal itu dirahsiakan? Tidak ada yang salah pun jika hal itu diketahui, kan?

KY: Pada hemat akulah, aku agak-agak sahaja ni. Waktu HG dibunuh, CP dan pengikutnya sedang memberontak mahukan kemerdekaan dari British. Mungkin-mungkin, CP ini dijadikan kambing hitam hanya kerana itulah. Lagi-lagi Tanah Melayu kita ini majoritinya orang Islam. Harus-haruslah jadi persoalan kenapa seorang penguasa British dibunuh oleh seorang Muslim. Iya tidak?

A: Oh, begitu. Sekiranya diketahui seorang Muslim yang membunuh HG, mestilah sebab HG ini yang tolong puak-puak Zionis, kan?

MC: Itu cuma teori kita sahaja. Tapi logiknya ada di situ.

A: Dan, sah-sah sejak dulu-dulu lagi adanya hubungan antara Tanah Melayu dan juga puak-puak kuffar ni.

A: Oh, sudah nampak relevan di situ.

MC: Tapi-tapi, kalau benar-benar mahu fakta, kena cari sendiri. Mana boleh anggap-anggap sahaja.

A: Iyalah, iyalah. Dari mana kau tahu ini?

MC: Profesor akulah. Dia bercerita banyak dalam kelas.

Nota:
Banyak perkara boleh kita kongsikan dan bualkan. Terima kasih. Buat aku mahu tahu lebih lagi.



Kuih bangkit

Pada waktu dulu, sewaktu aku di Indonesia, kondisi kewangan keluargaku dalam keadaan goyah, malah bisa aku katakan sudah membarah. Abah selalu pesan, duit banyak-banyak yang aku dapat tu simpanlah, kalau tidak kini bila-bila, nanti-nanti keluarga kita membutuhkannya.

Hal itu benar-benar terjadi. Sekitar tahun 2008. Aku pulang ke tanah air, membawa sedikit bekal buat ringan keluargaku. Harap yang sesak nafas, lelah dan letih itu berkurang. Hanya sekadar mampu yang bisa aku hulurkan. Ternyata itu membuat mereka senyum. Senyum itu aku simpan dalam lensa mataku di kotak memoriku.

Aku tiba di Indonesia selepas seminggu untuk aku sedar aku tersilap kalkulasi. Ternyata simpananku di bank hanya sekitar emput puluh ringgit. Untuk bekal minggu-minggu sebelum, sebelum encik mara memasukkan duitnya ke akaunku. Salah aku silap rancang. Tanggunglah. 

Petang-petang bila perut aku lapar, aku ke bilik sahabat aku. Bicara macam-macam sambil makan kuih bangkit asli buatan moyangnya (er, rasa-rasanya) Ternyata, kuih bangkit itu sungguh enak, malah buat aku makan banyak-banyak. Enak di makan semasa perut berkeroncong.

Tiga minggu dengan bekal wang kurang seratus lima puluh ribu rupiah aku masih lagi bisa bernafas. Maka, kalau tidak cukup padamu dengan wang yang sudah ada, mungkin-mungkin harus kamu telusi caramu mengurus kewanganmu. Kamu bisa mencukupkan apa yang ada. 



And you have no right to make your life miserable. Kan?

Nota:
Kehidupan kakak semakin bertambah baik. Dulu-dulu yang susah sudah ternampak mudah. Itulah, bila Allah beri satu kesusahan dan dua kemudahan.

Rabu, April 18

Estetika


6 April 2012

Peribadi : Antara sebab kenapa saya sangat mudah jatuh suka dengan cerita Inggeris lama-lama tahun 70-80-90an ialah cara pemakaian mereka dan cara mereka bercakap. Sangat tertib dan sedap mata memandang. Mereka seolah dididik dengan baik. Adakala saya berharap dapat mencelus masuk laci meja study Nobita dan kembali ke masa lampau!

(Diya Kamaruzaman, 50,000)

Setuju!

Aku juga menyukai cerita Inggeris lama-lama. Ada nilai-nilai estetika yang benar-benar mampu menyentuh. 

Selasa, April 10

Rencam II

Ada yang mahu aku nukilkan
Tapi tiada kata-kata yang terbaik bisa aku luahkan
Terkadang bila berseorangan
Kolam air mata senang sahaja bertakung
(Tapi tiada pula butir-butir jernih turun, hanya bertakung : P )
Apa yang aku resahkan?
Apa yang aku kisahkan?
Adik beradik dunia akhirat sedang bagi perkongsian

"Akak bawa saya masuk usrah, terharu sangat dan terima kasih"
(Yang ni mata pedih-pedih sikit :P)


Aktiviti terakhir bersama adik beradik dunia akhirat
Moga kita semua tsabat.
3 tahun mencari identiti diri
Kadang-kadang, kita tak pernah sedar betapa kehadiran kita adalah sesuatu yang berharga dalam hidup seseorang, sehinggalah dia mengucapkan kembali kata-kata yang kita pernah ucapkan, mengucapkan terima kasih atas apa yang pernah kita lakukan untuknya dan melakukan sesuatu yang tidak pernah kita fikirkan akan dilakukannya untuk kita.

Tidak pernah aku harapkan apa-apa dari semua itu melainkan redha Ilahi kerana aku tahu betapa cacat celanya aku ini.

Mencintai seseorang atas tujuan yang sama adalah manis. Walau hanya kenal barang sekejap, terasa seperti kenal puluh-puluh tahun. (Sekarang mata dah pedih-pedih, sebelum air mata jatuh...)

Cukup-cukup sudah, cukup sampai di sini sahaja, haha.

Jumat, April 6

Rencam

Kerana alaminya aku mewajibkan diriku untuk membaca buku medikal sekurang-kurang 1 helai sehari (paling koman) walaupun selepas peperiksaan, aku terbaca tentang Dressler's Syndrome (DS). Soalan pertama dalam kertas pilih satu terbaik posting perubatan dalaman. Sah, sah aku salah soalan ini. Tapi bukan itu yang aku ingin bagitahu. Hanya, DS ini aku dapati pada helaian beberapa muka surat dalam buku Sarawak Handbook of Medical Emergencies. Hanya beberapa helai sahaja. Di bawah tajuk komplikasi myocardial infarct. Sah, sah selama ini aku pandang sebelah mata sahaja. Sah, sah sebelum ini aku pandang remeh sahaja. Mentang-mentang ia sepertinya uncommon. Pengetahuan sepertinya tidak berharga pula. Ish, ish, ish.

Menghargainya lebih selepas peperiksaan. Tiada masalah. Kerana pengetahuan bukan hanya di atas kertas ujian. Tapi buat bekal di dada untuk membantu ummah nanti-nanti.


Itu sahajalah. Sepertinya baru semalam kenal, hari ini sudah mahu berpisah. Sepertinya baru semalam berat hati memilih bidang perubatan, hari ini sudah lulus bergelar graduan perubatan UKM 2012. Sepertinya dan sepertinya segala-galanya mungkin, hanya perlu dimungkinkan oleh sang Pencipta. Itu sahajalah. Yang mungkin-mungkin itu walau tidak enak untuk diri, tetap jadi manis pada hujungnya. Percaya itu dan tiada apa yang mendukakanmu.

"Hatiku selembar daun melayang jatuh di rumput;
nanti dulu, biarkan aku sejenak terbaring di sini;
ada yang masih ingin kupandang, yang selama ini senantiasa luput;
sesaat adalah abadi sebelum kausapu tamanmu setiap pagi.

-Sapardi Djoko Domono


Selasa, April 3

Tangkap muat 3






Awak tahu tak kenapa besbol merupakan sukan kesukaan saya?


Hurm, tak tahu. Kenapa?

Bermain besbol perlu pergi dan balik. Ibarat seorang lelaki, setelah penat bekerja akan pulang ke rumah. Saya rindu dan mahukan rumah itu. Tempat saya pulang.

Hurm, saya juga.

Awak juga? Awak faham apa yang saya maksudkan?

Yela, saya juga mahukan rumah. Rumah saya di Okinawa!

* Muka berubah *

Dia ni makhluk asing ke apa? Kata-kata romantis macam itu tidak difahami.


Nota :

Lakonan biasa, jalan cerita biasa. Kata-kata ini sahajalah yang luar biasa bagi aku.




Selasa, Maret 27

Kekuatan sederhana dalam kekurangan


Tak tercapai dek akal
Ketika waktu kita melahap enak
Makhluk ciptaan Allah ini
kurus kering begini
Sedang ia menumpang kasih
di tempat
yang disangka punya banyak makanan



Tak tercapai dek akal
Ketika kita merasakan hidup ini 
begitu dan begitu
Makhluk ciptaan Allah ini
Lena di alam mimpi
di tempat yang paling selesa buatnya
Lena dan selesa

Apakah perlu dikritis dan diomel
Segala apa yang tertakdir
Sedang
Setiap waktu
Dunia dan seisinya
Bertasbih bertahmid 
Memuji Ilahi
Dalam bentuk yang sederhana serba kurang?

Kamu sesekali tidak sampai kepada kebaikan (yang sempurna) sebelum kamu menafkahkan sebahagian harta yang kamu cintai. Dan apa saja yang kamu nafkahkan, maka sesungguhnya Allah mengetahuinya
(Al-Imran : 92)


Nota:
Baru selesai sebuah peperiksaan. Sekarang, doa dan tawakkal.
Sahabat-sahabat yang belum selesai, kutitip doa buat kalian dari jauh.

Jumat, Maret 23

Hari yang panjang

Hari ini hari Jumaat. Dan ia untuk Surah Al-Kahfi.

Rasulullah saw bersabda,

Barangsiapa membaca surah Al-Kahfi mulai hari Jumaat atau pada hari Jumaat, maka Allah memberikan cahaya kepadanya dari bawah mata kakinya hingga kolong langit

Nak kongsi benda ni. (Aku baru sahaja tahu, selama ni tak perasan pun)

Dan engkau sangka mereka sedar, padahal mereka tidur dan Kami balik-balikkan mereka dalam tidurnya ke sebelah kanan dan ke sebelah kiri sedang anjing mereka menghulurkan dua kaki depannya dekat pintu gua jika engkau melihat mereka, tentulah engkau akan berpaling melarikan diri dari mereka, dan tentulah engkau akan merasa sepenuh-penuh gerun takut kepada mereka (Al Kahfi : 18)

Ada orang bagitahu sebenarnya. Ayat yang bergaris tu ada kaitan dengan perubatan. Kalau ikutkan, satu nasihat yang biasa para doktor bagi kepada penjaga pesakit yang ahli keluarganya sudah tidak mampu berjalan, terlantar je di atas katil (bedridden) ialah untuk membalik-balikkan pesakit selang 2 jam. Ini dilakukan bagi menghalang terjadinya bed sore.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ani hari Isnin. Kita sama!

Bicara seorang sahabat mengabarkan berita yang barusan dia lihat.

Dalam hati, hanya mampu pasrah sahaja.

Boleh ke nak buat ni? Sempat ke nak pulun semua untuk kasus panjang dan kasus pendek terakhir sebagai pelajar perubatan? (Harapnyalah)

Ani, sempatnya. Ani dah lama sedia. Dah 6 tahun dah.

Kata Sumi pemberi semangat.

 Katakanlah (wahai Muhammad): "Kalaulah semua jenis lautan menjadi tinta untuk menulis Kalimah-kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis Kalimah-kalimah Tuhanku, walaupun Kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya, sebagai bantuan" 
(Al-Kahfi : 109)
Doakan kami kami. Untuk satu hari yang panjang itu.
26 Mac 2012.
Ya Allah, mudahkan jangan persusahkan.

Selasa, Maret 20

Stay calm and positive

2 hari sebelum ikhtisas akhir, aku telefon kakak. Untuk meluahkan betapa berbaurnya hati aku waktu itu. Sebaliknya yang berlaku. 45 minit perbualan kami seputar kisah seminggu kakak bekerja, masalah-masalah yang dihadapinya.

Asal kakak berhenti bercakap ambil nafas, aku cakap oklah. Tapi perbualan tetap terus sampai 45 minit. Barulah betul-betul oklah.

Perasaan berbaur itu hilang begitu sahaja. Apalah sangat perasaan yang aku alami berbanding masalah-masalah yang kakak hadapi. 


La Haula Wala Quwwata illa billah



Tiada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah jua.
Rasulullah saw. bersabda, “Sesiapa yang mengucapkan La Haula Wala Quwwata illa billah, maka ia akan menjadi ubat kepada 99 penyakit, yang paling ringan adalah kebimbangan”. (HR Tabrani)





Aku suka belajar, aku cuma tak suka peperiksaan penilaian segala bagai. Aku suka kajian-kajian dan penyelidikan, cuma aku tak suka buat laporan panjang berjela sampai bahagian pembuktian ada significant association ke tak, dengan formula yang entah apa-apa. 

Semua tu kenalah tahan, telan pahit-pahit sebab nak dapat sesuatu yang lebih besar

Nota :

Terhenyak seketika. Rasa macam...hurm.

Minggu, Maret 18

Ceritera


Padanya kukatakan
rahsia sahabat
lebih baik dengarkan
dalam isi ceritera
lebih baik rahsia kasih
diserlah dalam
bualan orang lain
~Rumi


















Ada waktu-waktu
Gerakanku terhenti
Agar dapat aku amati mereka
tatap wajah mereka satu persatu
Pasti, pasti aku merindui mereka
* Terima kasih untuk 3 tahun ini *

Tidak pula aku sangka
Satu kebetulan
Ikhtisas akhir aku di Unpad dulu
Jatuh bulan Mac 2009
Sempat aku coretkan kisahku di sana

Jika kejayaan itu baik bagi kami,
Kau permudahkanlah Ya Allah,
Dan jika, jika
Kegagalan itu baik bagi kami,
Kau jadikanlah kami orang-orang 
yang redha
Kerana Engkaulah pemegang takdir itu

Misi jubah merah 2012.
Impian mendapat gelar dihadapan nama.































And we'll go to a future we haven't seen before

I've realized I'm not alone 


Let's aim for that shining door together

"An endless sky is there" 

(Hatenai Sora, Arashi)