Sabtu, Desember 24

transferens

Biasa-biasa hujung minggu aku ada aktiviti. Minggu ini, agak kelam dan kosong. Mahu duduk diam-diam atau tidur sahaja, tapi itu bukan aku. Bagai kucing hilang anak, cacing kepanasan di bilik. Senarai apa-yang-perlu-dibuat telah aku tulis. Tapi tidak di-laku-apa-apanya. Jadilah aku manusia kaki suka tangguh-tangguh kerja. Walau, aku harap sebenar-benar jadinya itu bukan aku.

Pencapaian terbaik aku sehingga pagi ini adalah fokus dan membaca. Yes. Itu sudah cukup baik untuk prestasi aku pada pagi ini. Jadi aku baca satu blog yang aku suka gaya tulisan dia. Menarik bai, benar-benar menarik. Tanpa aku sedar, akhirnya telah siap aku baca blog itu dari awal sampai akhir. Yes! Itu fokus aku pada dunia blog. Baca dan hayati tanpa sedar telah habis arkib blog tersebut.

Musim hujan. KL hujan lebat pagi, petang, malam. Tak kira waktu. Hujan tak halang aku pergi pagar makan nasi kukus. Hujan tak buat aku kisah pada basah baju. Aku lebih kisah pada perut aku. Kisah juga pada sindrom mengidam aku yang tak hilang-hilang sejak dua minggu.

.......


Kalaulah belajar itu aku kisahkan seperti makan. Berkorban apa sahaja. Redah onak dan duri. Oh, sepatutnya. Bukan kalau lagi. Lebih-lebih lagi untuk aku. Tak sedar-sedar diri lagi. Sudah mahu habis belajar. Ilmu masih ciput.

Tidak ada komentar: