Senin, Maret 28

pernahkah anda?

Saya teringat kisah di Bandung. Semasa saya di tahun 3 pengajian di Unpad, saya dan rakan-rakan pernah menyertai satu program anjuran KUBI, iaitu explorace. Jika ditanya pada saya, pada saya explorace ini lebih susah berbanding kuiz sejarah yang pernah saya masuk semasa di tahun 2 pengajian.

Kenapa begitu? Sebab explorace ni memang unik. Anda perlu mengetahui selok belok Al-Quran untuk anda menjawab semua soalan di setiap check point. Sekiranya anda gagal, maka anda akan didenda. Ini akan melambatkan lagi explorace anda. Seingat saya, di setiap check point kami akan didenda. Memang last-last tu kami give up. Pertamanya sebab dah masuk maghrib tak selesai-selesai lagi explorace. Kedua sebab memang dah letih. Kalau terus sekalipun, pasti kena denda je. Semestinya ia merupakan satu pengalaman yang takkan saya lupakan.

Bila ingat balik pasal explorace ni, saya dan rakan-rakan refleks diri kami. Memang sangat jahil pasal Al-Quran. Ayat-ayat yang biasa dengar pun boleh lupa surah mana. Memang masa tu terasa sangat betapa jahilnya diri ni. Tahniah saya ucapkan buat penganjur program.

Sedang saya menjelajah dari satu blog ke satu blog, saya terjumpa satu post dari kenalan sahabat saya. Tajuknya Have you read the Quran? Memang menarik video yang dia kongsikan. Kisah seorang saudara baru yang memeluk Islam hanya kerana seorang sahabatnya mencabarnya membaca Bible (kerana dia dulu kristian) Menariknya, dari Bible itulah membawanya kepada Islam.

Itulah petunjuk Allah, dengan itu Dia memberi petunjuk kepada siapa saja di antara hamba-hambaNya yang Dia kehendaki -Al-An'am :88-

Resolusi saya, mahu baca satu ayat Al-Quran beserta tafsirnya setiap hari. InshaAllah. Anda bagaimana?

~Tarbiah adalah tunjang kekuatan jemaah~

3 komentar:

Tarhata Kiran mengatakan...

yes sangat stuju....

tarbiyyah tungga kekuatan jemaah

madziani mengatakan...

Salam TK, saya sedang berusaha ke arah itu. InshaAllah.

Tarhata Kiran mengatakan...

selamat maju jaya........ semoga Allah mudahkan perjalanan mencarinya...