Rabu, Maret 23

dah~

Dah lama post ni sebenarnya. Entri bertarikh 29 November 2010.

sabtu pagi, entah mengapa hati jadi tidak tenang.

Ya Allah, aku sangat bersyukur padaMu atas nikmat iman yang masih Kau berikan padaku. Alhamdulillah, Allahuakbar.

Sepertinya ada suatu kuasa telepati yang merenggut ketenangan diri. Ketenangan yang ada, sekelip mata menyambar ibarat halilintar. riak wajahku berubah, masam mencuka. hanya mahu jauh dari teman-teman. kelas pengurusan ekonomi yang menarik itu juga tidak mampu buat aku menumpu seratus peratus. aku katakan ia pengajian yang bagus, kerana ia mengajar aku sesuatu yang mungkin telah hilang dalam sistem ini.

bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan. subhanallah, benar-benar pengajian ilmu yang luar biasa!

isi pengajian menarik. tapi tidak dapat buat aku jaga juga, dek keresahan hati yang menggunung tinggi. sesuatu telah terjadikah? kau tahu, selepas selesai aku membeli hadiah perkahwinan buat sahabat, air mataku hampir jatuh dalam perjalanan pulangku ke laman midah. hampir sahaja aku menangis di dalam kereta sewa itu. apa yang berlaku?

malam. aku telefon kakakku. baru aku ketahui hal sebenar. sesuatu memang telah berlaku. aku cuba sibukkan diri. ahad, penuh aktiviti. di selang waktu itu, tetap wajahku gundah. harap tiada siapa sedar itu.

kita sering mahu berlagak gagah sedang kita hakikatnya terlalu rapuh. benar bukan?

tetua-tetua yang mengajari aku erti hormat,
terima kasih.

makhluk-makhluk yang mengajari aku erti cinta,
bebanyak terima kasih.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

pagi, di waktu manusia masih lena. aku lihat seekor anak kucing yang jalannya terhencut-hencut. tapi masih bisa jalan, dan tetap jalan walau terhencut-hencut.

walau lambat, jalan dan teruskanlah meski telah tempang segala.

terima kasih Allah,
atas pengajaran hari ini.

Alhamdulillah. Allahuakbar.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

abang tercintaku,
khabarkan padaku bagaimana
aku bisa mampu menjadi sesebaikmu?

Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikaruniakan Allah kepada sebagian dari kamu melebihi sebagian yang lain. Untuk para lelaki ada bagian atas yang mereka usahakan, (begitupun) untuk para perempuan ada pula bagian atas yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah sebagian dari karunia-Nya. Sesungguhnya, Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. An-Nisa'' :32

terima kasih Ya Allah,
atas anugerah ini,
seorang abang yang tanggungjawabnya
untuk
ibunya
saudara perempuannya
isterinya
dan
anak perempuannya.

Tidak ada komentar: