Selasa, Mei 4

hurm

Aku sering merasakan ayah ada tulah. Asal tak bagitau je pe yang aku nak buat, pasti sesuatu berlaku. Nampak macam tak logik, tapi benar. Ayah memang ada tulah.

DBG 9041

Nombor plat motorsikal adik aku. Bangun je pepagi, motornya lesap. Dicuri orang.

Dalam hati, aku gelak bukan main. Tapi bila bercakap dengan adik aku tadi, aku act cool, konon kakak terbaik . Sape suruh buat ayah camtu. Aku sebagai kakak sangat sengal dengan kelakuan adik lelaki aku ni. Merajuk bukan main dengan ayah. Sampai sanggup keluar rumah balik kay el.

Seumur hidup, aku tak pernah dengar ayah tinggikan suara pada adik lelaki aku ni. Maklumlah, anak kesayangan. Aku sedih, sebab aku tahu aku bukan anak terbaik buat ayah. Ayah pernah marah aku, ayah pernah tinggikan suara dia kat aku dek kerana aku terlalu mengada-ngada masa menjadi kanak-kanak pra-matang dulu. Tapi aku tak kisah hal itu malah berterima kasih. Sekarang aku membesar jadi tukang tadah telinga dengar luahan hati ayah. Cool kan? Aku merasa tersangat dekat dengan ayah masa ayah luahkan perasaan dia, walaupun ayah sering marah-marah aku dek sedih dengan perangai adik lelaki aku. Dia marah adik aku, tapi aku yang kena marah. Nampak tak adilkan? Namun aku dah matang. Takdenya nak dengki-dengki ni. Bila ayah marah aku, berleter kat aku..aku amek amarah dia, leteran dia sebagai satu nasihat. Aku sedaya upaya mengelak dari melakukan hal yang sama sebab aku tahu aku bukan anak terbaik dia. Hanya sekarang berusaha menjadi sebaik mungkin buat ayah dan mak.

Buat adik,

Aku sedih. Kau tak tahu betapa ayah sayang kau.

Nota: bagi ibu bapa, anak-anak merupakan keutamaan mereka. mana pernah mereka meletakkan diri mereka yang utama. berfikirlah sebelum berbicara, segala yang dilakukan ibu bapa adalah untuk kebaikan anak-anak sebenarnya

2 komentar:

Anonim mengatakan...

Salam ani,

Entri ni buat saya teringat kat ayah kat kampung. Saya pun harap dapat jadi anak yang terbaik. Sama-sama kita jadi, ani:)

madziani mengatakan...

Wslm anony,

pesanan penaja: jom jadi anak terbaik buat mak dan ayah :)