Senin, November 2

Betul kata dia

hidup ini indah dan sungguh bermakna.

Semalam hari kedua saya on call. Bersengkang mata sepanjang malam untuk melihat (baca: perhati dan belajar) bagaimana proses kelahiran normal. Kali pertama melihatnya, airmata saya gugur. Betullah kata orang, mendengar dan melihatnya sendiri adalah sesuatu yang berbeza. Dulu, mak cakap beranak ini perkara yang paling menyakitkan. Sekarang lihat sendiri, baru tahu dan baru faham (walaupun tak mengalaminya lagi)

Teringat pulak kata-kata bidan terlatih semalam
" Awak takleh putus asa, baby awak dah tak sabar nak keluar. Kesian dia "

Masa tu, kata-kata bidan terlatih begitu menusuk hati. Apa-apa pun, di minda wanita, anak adalah keutamaan. Penat tapi tak pernah merungut. Sakit amat tapi amat berbaloi tatkala melihat bayi yang dilahirkan. Lagi berbaloi pabila wanita mengandung dan beranak berkali-kali.

Entah mengapa saya menulis entri ini. harap ada manfaat. Kalau tiada, ampun maaf dipinta.

Buat teman,
ia dugaan buatmu. lantas enjoy it!! (aku memang gile bagi nasihat cam gini buat dirimu :P )

2 komentar:

Nur mengatakan...

Salam,

Sangat rindu sama kamu...:D

hana mengatakan...

wslm,

maaf ya kak. saya sibuk. rindu juga pada akak. berharap kesempatan untuk berblogging seperti dulu masih ada.