Senin, November 23

Sukanya saya

Beberapa perkara berlaku, perkara yang menceriakan hati saya. Walaupun sekarang saya masih gusar dengan keadaan diri yang masih tidak mengetahui apa-apa.

Perkara pertama:

Menerima khabar berita dari adik perempuanku. Kekuatan sebuah pengorbanan. Terima kasih Allah atas hidayahMu. Dia sudah tidak punya pacar lagi!!

Perkara kedua:

Oncall pada malam hari Sabtu. Menunggu sepanjang malam. Pukul 0530 dapat pesakit primigravida (mengandung anak pertama). Secara natural, agak lambat untuk seorang primigravid ni nak bersalin. Namun, saya panjatkan kesyukuran pada Allah. Dengan bukaan os sebanyak 5cm pada jam 0530, dan dengan cepatnya mencapai bukaan os 10 cm pada jam 0600, saya mampu menyambut kelahiran bayi perempuan tersebut. Sesungguhnya Allah itu mendengar setiap bisikan hati.

Perkara ketiga:

Saya bergegas pulang ke rumah jam 0710. Saya mahu menyertai rehlah bersama ahli usrah. Ye, saya mahu pergi juga walaupun letih dan mengantuk. Peluang hanya datang sekali. Pengisian rehlah sangat membuka minda. Tak rugi pergi. Saya merasakan hari ini adalah indah. Terasa jalinan ukhuwah sesama kami. Mahu pergi lagi sekali!!

Perkara keempat:

Semangat! Walaupun dimarahi ketika ward round. huhu. Bila kena marah, saya mula belajar. Walaupun banyak lagi saya tidak tahu.

Perkara kelima:

Sedang mencari perihal Dr Ang Swee Chai, penulis buku From Beirut to Jerusalem. Ada sesiapa tahu kat mana dia sekarang? Sedang belajar untuk berorganisasi. Perkara baru bagi saya. Sibuk. Tapi terasa waktu itu digunakan sebaik-baiknya. Kata orang, hanya orang sibuk ada masa.

Senin, November 16

Untitled

Last Friday we had our common lecture for Medicine & Society. Sadly enough, a few students came. This was the 3rd time she gave her lecture, and the attendance were still the same. Maybe because there was rumor "there is no common lecture today"

But then, the lecture still go on. I still think medicine & society is a posting that I enjoyed the most (hanya sesetengah orang je enjoy posting nih). Probably one day, I will choose this field as my profession. 

The lecturer ended up her lecture by quoting this interesting line;

" Health programme is what you achieved overall, not just treating patient in the hospital "

I just finished watching " Thambi". A very interesting movie. About a man who fights for the sake of people in India. Corruption, political and money are the main theme. Minority of people choose to deviate from the path that most of people follow.

I went home with a new spirit. Smiling and motivated. I choose this path and I am not giving it up.

Note: another 3 weeks before i finish my o&g posting...and yet I still know nothing. sigh .

Rabu, November 4

Diplomasi

Seorang sahabat berharap saya menggantikan on callnya malam esok. Pada awalnya, saya keberatan. Namun memikirkan kerja sahabat yang perlu juga disiapkan dan dihantar pada hari Jumaat, saya dengan rela hati menerimanya. Ini on call saya yang ketiga dalam minggu yang sama. Malam pulak tuh. Harapnya saya tidaklah terlalu letih menghadiri kelas keesokan harinya. Jumaat, hari yang mendebarkan bagi kami kumpulan wad Kuning. Sesiapa yang pernah berada di jabatan ni tau kenapa. Harapnya mood beliau baik-baik aje. Dan saya tidaklah terawang-awangan berharap saya berada di bilik sedang enak melayani mimpi.

"Apa saja untukmu, akanku usahakan selagi aku punya daya. Bukan daya juga yang kucari kerna aku tahu aku mampu. Hanya yang aku cari dari balik usaha dan setiap pertolongan hanyalah redha dari Yang Maha Esa."

Ketenangan itu hadir saat kau ikhlas menolong. Teruskan perjuangan wahai saudara-saudaraku.

Selasa, November 3

Gelombang kedua

Pernah dengar nama Ignaz Semmelweis?

Ignaz Semmelweis (1818-1865) menyuruh rakan-rakan sekerjanya mencuci tangan sebelum melakukan prosedur. Namun, saranan ini diperlekehkan oleh rakan-rakanya. Ramai yang tidak mempercayai saranannya. Beliau akhirnya tinggal di hospital sakit jiwa dan meninggal dunia di sana.

Namun, kerana saranan beliau, hari ini semua prosedur pembedahan mementingkan kebersihan. Semua benda kena sterile.

Rasulullah saw sangat menekankan perihal cuci tangan.

" Dan apabila kamu jaga dari tidur, hendaklah kamu mencuci kedua tangan kamu"

Betapa pentingnya amalan basuh tangan ni, even selepas tidur pun digalakkan basuh tangan. 

Dikatakan H1N1 bakal menjelma kembali. Gelombang kedua.Kita di Malaysia mungkin tidak merasainya lagi. Tapi, mencegah lebih baik dari merawat. Jaga kebersihan diri. Bagi yang sakit, pakailah mask. Setiap penyakit hanya Allah yang mampu menyembuhnya. Banyakkan berdoa padaNya.

Senin, November 2

Betul kata dia

hidup ini indah dan sungguh bermakna.

Semalam hari kedua saya on call. Bersengkang mata sepanjang malam untuk melihat (baca: perhati dan belajar) bagaimana proses kelahiran normal. Kali pertama melihatnya, airmata saya gugur. Betullah kata orang, mendengar dan melihatnya sendiri adalah sesuatu yang berbeza. Dulu, mak cakap beranak ini perkara yang paling menyakitkan. Sekarang lihat sendiri, baru tahu dan baru faham (walaupun tak mengalaminya lagi)

Teringat pulak kata-kata bidan terlatih semalam
" Awak takleh putus asa, baby awak dah tak sabar nak keluar. Kesian dia "

Masa tu, kata-kata bidan terlatih begitu menusuk hati. Apa-apa pun, di minda wanita, anak adalah keutamaan. Penat tapi tak pernah merungut. Sakit amat tapi amat berbaloi tatkala melihat bayi yang dilahirkan. Lagi berbaloi pabila wanita mengandung dan beranak berkali-kali.

Entah mengapa saya menulis entri ini. harap ada manfaat. Kalau tiada, ampun maaf dipinta.

Buat teman,
ia dugaan buatmu. lantas enjoy it!! (aku memang gile bagi nasihat cam gini buat dirimu :P )