Sabtu, September 26

Mercun dan mereka

Hari-hari terakhir ramadan, sana-sini bunyi mercun. Hari-hari. Malam-malam lepas solat tarawikh akan kedengaran bunyi mercun ni. Aku pun dah naik lali mendengarnya. Dah larang jangan main mercun, main jugak. Hish!

Bila hari-hari dengar bunyi letupan, aku tak rasa apa-apa pun. Sebab aku tahu bunyi letupan mercun tu bukanlah satu ancaman pada aku. Kadang-kadang bunyinya kedengaran ketika sedang solat, tengah malam yang sunyi. Tapi sedikitpun tak aku endahkan sebab ia bukanlah satu ancaman.

Bagaimana kalau ia satu ancaman?

Teringat aku pada saudara-saudara aku kat tempat lain. Hari-hari terpaksa menadah telinga. Hari-hari mendengar bunyi letupan bom, jet-jet pemusnah berlegar di udara, nak ke sekolah terpaksa melalui pemeriksaan tentera-tentara, bunyi tembakan tu dah macam satu hiburan plak kat sana, kereta kebal di sana-sini tapi masih meneruskan kehidupan mereka. Kamu sungguh kuat!

Kita kat Malaysia ni takde langsung ancaman macam saudara kita. Sedih aku mengenangkan hari-hari terakhir ramadan. Rindu pada bulan yang dah pergi meninggalkan aku. Kita bahagia sambut hari raya, jangan pula kita lupa pada saudara kita yang tak bernasib baik. Mungkin kita yang senang-lenang ni disebabkan doa saudara-saudara kita, siapa tahu?

Kita takkan pernah merasainya sehingga kita mengalaminya sendiri.


" my wish, my only wish the truth has a tongue "
Terkesan sungguh dengan ayat ni.

Tidak ada komentar: