Minggu, Juli 12

Kisah kehidupan- tentang jodoh

Aku mengetahui satu kisah. Kisah biasa mungkin. Bagiku, ia sesuatu. Dan ia kisah benar dari seseorang.
------------------------------------------------------------------------------------------
Tahun pertama di universiti.

Masa memula menjejakkan kaki ke Kuala Lumpur, hati masih bersih. Pakaian masih biasa. Takde stylo-stylo ni. Percakapan pun lemah-lembut. Almaklumlah, oghe kelate. Bila cuti, ingin pulang ke kampung. Terjadi perbualan antara si pemandu teksi dengan si gadis.

" Pakcik ade sorang anak lelaki. Dia skang belajar di Al-Azhar. Boleh tak kalau pakcik mahu nombor telefon? Pakcik berkenan nak buat anak jadi menantu pakcik. Nanti, hariraya pakcik telefon"

Dipendekkan cerita, tiada panggilan telefon yang diterima. Si gadis juga tidak berharap terlalu tinggi. Dan harapan itu dirasakan terkubur begitu sahaja.

-----------------------------------------------------------------------------------------
Tahun kedua di Universiti

Si gadis sudah berubah sedikit. Sudah tahu apa itu fesyen. Sudah mula pakai jeans.
Kebetulan, si gadis menaiki teksi yang sama. Pakcik yang sama juga.

" Pakcik rase macam kenal je kamu"

Aisehh. Pakcik ni. Kerana segan kerana memakai jeans, si gadis berkata..

" Takde pakcik. Ni kali pertama saye naik teksi pakcik ni" terang si gadis.

Dipendekkan cerita, pakcik tersebut sepertinya yakin si gadis tersebut adalah orang yang sama. Dia menceritakan tentang kisah telefonnya yang hilang dan menyebabkan dia tidak dapat menghubungi si gadis. Akhir pertemuan, dia berkata.. InsyaAllah, dia akan jadi menantu pakcik.

Si gadis terkedu.

-----------------------------------------------------------------------------------------
Beberapa tahun berlalu, si gadis sudah bekerjaya...

" Rasenye pakcik kenal kamu.." kata pakcik pemandu teksi tersebut.

Si gadis pun menceritakan hal yang sebenar..

" Sebenarnye pakcik, dulu tu sayelah. Saye segan nak mengaku. Dulu mase mule2 pakcik kenal saye, saye pakai baju kurung. Lepas jumpe balik, saye pakai jeans. Saye ingat tak jumpe pakcik dah. Alih-alih, sekarang jumpe lagi. Dah lame jugak kite ni kenal ye pakcik."

Akhir pertemuan mereka, pakcik tersebut masih menyatakan hal yang sama.

" InsyaAllah anak akan jadi menantu pakcik"

" InsyaAllah, pakcik,"

------------------------------------------------------------------------------------------

Agak-agak apa kesudahan cerita ni?
Tunggu dan lihat.

2 komentar:

Nurul Amiza Mat Adam mengatakan...

ala..bersambung plak..huhu..

hana mengatakan...

hehe..=)