Minggu, Juli 12

Kalau aku punya kenderaan sendiri

Semalam, hampir satu jam aku dan teman-teman menunggu. Menunggu teksi yang tak kunjung tiba. Deretan kereta telah beransur-ansur keluar dari pusat membeli-belah. Kami malah di situ. Jika ada sekalipun teksi yang berhenti, namun kebanyakannya akan menolak untuk menghantar kami ke destinasi yang dituju. Kalau mahu diikutkan hati, ingin sahaja aku dan teman berjalan kaki pulang, tapi barang-barang rumah yang setimbun itu membantutkan hasrat kami ( Kalaulah trolley itu boleh dibawa pulang dan dihantar kembali, pasti aku sudah melakukan hal tersebut, heh.)

Masa-masa ginilah keluarlah idea.

"takde ke sesape yang nak tumpangkan kita?"

Heh!

"Ini KL la, sape nak wat camtu"

Tak dinafikan, kalau dahulu berada di kawasan kampung di Indonesia, buat aku lebih merasa dekat dengan orang-orangnya. Aku merasa lebih dekat pada nilai-nilai Islam. Serius tau. Aku pernah diajak oleh seorang muslimah untuk pulang bersamanya. Dia tak kenal aku langsung. Tetiba je dia memberhentikan motornya dan mengajakku pulang bersamanya. Aku agak segan sebenarnya, tambah pula aku masih baru di sana jadi agak takut untuk setuju. Lantas, aku cuma katakan

"gak apa-apalah. nuhun ya" (takpelah, terima kasih)

Si muslimah tersebut berlalu dariku. Di kejauhan sana, dapat aku lihat senario yang sama. Si muslimah memberhentikan motornya dan mengajak seorang muslimah lain. Alhamdulillah, rezeki dia gamaknya. Mereka berlalu dariku. Itulah salah satu pengajaran tentang ukhuwah yang aku dapat semasa belajar di sana.

Bukan sekali aku mendapat pelawaan dari masyarakat tempatan, banyak juga. Dan aku kagum, mereka tidaklah prejudis dalam menilai orang. (Tak macam aku ni, agak prejudis sikit. Salah satu sebab kenapa aku menolak pelawaan si muslimah tersebut) Malahan, pensyarah-pensyarahku juga tidak lokek mempelawa kami menaiki kereta mereka. Antara yang pernah aku tumpangi kereta mereka ialah Dr Samsudin( baik sangat, lebih menggunakan kata ganti bapak berbanding dokter) Dr Pakar ENT (aku lupa namanya, haish tapi orangnya sangat manis) Dr Yoga ( Dulu pernah menjadi aktivis mahasiswa, namun dijatuhkan oleh mereka yang menolak keadilan)

Orang kata apa guna belajar jauh-jauh tapi tak mengambil pengajaran dari sana. Aku nak kata baik, takdela. Kalau aku punya kenderaan, aku ingin sekali melakukan hal yang sama. Menumpangi sesiapa saje, tapi takdela sampai nak bagi tumpang manusia yang aku temui pepagi buta kat tepi highway berpakaian serba putih plak. Kang jadi kes lain plak. Ini salah satu harapan aku. Aku berharap aku sebolehnya melaksanakannya walau sekali.

Tak gila kan wat keje ni?

3 komentar:

Nurul Amiza Mat Adam mengatakan...

salam ani..
hurm..mmg agak rindukan suasana di Indonesia, masyarakat yang peramah dan ringan tulang.

sye pun pernah dipelawa cam awk tu, sye rse ukhti tu org yg same kot.

dy bwak motor then mase tu sye jln sorang2 ikut jln belakang, pastu dy berhenti n pelawa sye naik.

sye pun buat tindakan yg same ngan awk, almaklumlah..kte tak kenal dy sape.

tp lepas dy pergi, agak rse terharu n kagum dgn dy yg berhati tulus nak tumpangkn sye w/pun dy mmg tau sye ni student malaysia yg tak dy kenali.

p/s:
1.sye pun prnah ditumpangkan oleh Dr Yoga n honestly kalau jalan keluar gerbang tu tak berpeluh pun sbnarnye..hehe

2.kat malaysia JANGALAH cube2 nak tumpang orang yang tak dikenali..huhu

Nurul Amiza Mat Adam mengatakan...

salam ani, sblum ni sye dah komen tp bile nk postkan takleh plak..
tak tau la kalau komen sye muncul 2 kali, maaf dipinta.

Hmm, entri awk ni buat sye makin rindu kat indonesia..

rindu akan masyarakat yg peramah dan ringan tulang itu..

rindu pak dan ibu lele yg tiap2 ptg menegur kite..

rindu azan di caringin, w/pun smpai trbatuk2 bilal masih semangat melaungkan azan..

rindu pd orang2 awam yg x sombong dan dgn senang hati menunjuk jalan bile kte x tau nk naik angkut yg mne...

tp, bak kate org dulu, hujan emas dinegeri orang, hujan batu dinegeri sendiri, lebih baik negeri sendiri..

sye jgk prnah mengalami pengalaman yg sama dgn ani kat sne,mgkin org yg same; seorang ukhti bwk motor, tetibe berhenti n tawarkan sye utk membonceng dibelakangnya.

waktu tu sye jn sorang2 lalu blakang, sye pun buat kep yg sme ngan awk, iaitu menolak dgn baik.
almaklumlah, kte kan tak knal dy sape.

dy tersenyum dan brlalu prgi.sy terharu n kagum dgn ketulusan hati dy nak tumpangkan sye w/pun dy tau sye adalah student malaysia yg tak dy dikenali.

ps:
1.sye pun pernah ditumpangkan oleh Dr Yoga, honestly if jalan keluar gerbang tu sbnarnye tak keluar peluh pun..hehe

2.Kat malaysia JANGAN cube2 nak tumpang orng yg tak dikenali..

3.maaf bahasa pasar, sbb nak cepat..eheh..

hana mengatakan...

Salam, mieza.

saya tak kisah bhs pasar pun. rajin awak taip panjang2 camni.

bile plak awak nak update blog ye?

Perkataan JANGAN tu dibesarkan, akan saya ambil perhatian tue...

sangat rindu pada jatinangor, tapi malaysia tetap juga di hati