Kamis, April 16

Yatta!

Suatu masa dahulu saya pernah terbaca artikel ni. Jika belum pernah baca, silakan baca artikelnya di sini, JANGAN TIDUR LARUT MALAM di laman ST-Gallery ni. Pernah baca? Apa komen kamu?

Sila baca salah satu komen di ruangan artikel tersebut. Ada tertulis begini:

"sy rase bende ni ade kaitan ngan sistem hormon,enzim n pelbagai lg bhn pemangkin dlm bdn kite.hormon dan jugak enzim akan bertindak untuk mendetoksifikasikan kite nye toksin dlm bdn.sememangnya toksin selalu beredar dlm drh,even sume bende dlm bdn kite beredar 24 j tanpa henti.sbg cth,setiap hormon ade peak time tersendiri, yg mne hormon ni akan bertindak pd waktu2 t'tentu,bkn b'maksud hormon ni x bertindak pd waktu len,tp waktu yg bleh kite lihat aktivitinya yg maksimum ad pd waktu sumthing2.sy pk artikel di atas ad logiknye.tp kne tau lbh lg psl hormon,enzim etc. wallahu'alam" Hana.

Yup. Sayalah yang tulis tu. Ini logika saya kala itu. Setelah sekian lama, akhirnya saya mendapat jawaban atas pernyataan JANGAN TIDUR LARUT MALAM. Dan saya setuju dengan pernyataan tersebut. Saranan saya janganlah tidur terlalu lewat. Kenapa?

Penasaran ye?
Kamu ada ulasan? Atau info untuk dikongsi?
Jawapan saya bukan lagi logika semata-mata. Nanti saya sambung di lain waktu.

Hint : Ia sememangnya punya kaitan dengan sistem hormone dalam badan, waktu puncaknya dan juga semestinya fungsi hormone tersebut.

Nota : Saya ada exam, jadi takleh tulis panjang-panjang. Cuma saya tidak mahu idea saya ini hilang. Tulis jangan tak tulis.

Yatta!
Saya sudah tahu jawabannya.

2 komentar:

Farhan mengatakan...

yatta tu apa maksudnya?

hana mengatakan...

yatta tu ade byk makne. kat sini saye nak kasi makne yeay. tapi leh gak gune i did it.