Kamis, Februari 26

Sesuatu

yang sering aku fikirkan.

Sebab ramai sesangat yang asyik bercakap-cakap.

Biasala

Umur dah masuk angka 2

mula fikir pasal masa depan

"Eh, bilenye ko nak kawen ?"

Aku sengih.

Sambil jawab.

"Entah, tak kawen kot,"

Persoalannya.

Boleh ke kalau tak kahwin?
Hehe.
Aku tau mesti ada yang cakap tak boleh.

p/s: Aku bukan menolak perkahwinan k.

10 komentar:

K H A Z I N A T U L A S R A R mengatakan...

kan ani,suke sangat tanye soklan ni,

haha, saba jela, ade la tu sat sat lagi, insyaAllah ade la tu, biar die datang sendiri :D

nur_aishah mengatakan...

Salam Ani..
WAh...persoalan cepuemas.
Angka 20 an ni juga menunjukkn kita kena fikir benda2 serius mcm karier & berkeluarga.

Nak ikut sunnah nabi kan??
Kenala kawin..
Bukanla tak boleh xkawin..
tp,takkan nk jd andartu kot..
hehe


wslm (",)

Farhan mengatakan...

salam,
mcm serius je persoalan yg awak fikirkan ni..
pernah dengar pendapat sebegini dari SIS. so cik hana kira setuju ke dgn diorang dlm isu tu? hehe. (saje je nak test)

btw, kalo ikutkan dari apa yg dipelajari kat sekolah menengah, hukum kawin ada banyakk..harus, wajib, sunat, harom, makruh..kena tgk mana satu yg kena dengan situasi kita..tu dari segi fiqh la..

kalo ikut realiti lain pula citenye..terutama dari sudut emosi.

persoalan ni dah banyak kali dah orang bincang..kalo tak dapat cari ustaz/ustazah banyak artikel yang boleh bagi jawapan..pi la cari ye cik hana..

hana mengatakan...

Khazanah terpelihara:
Tula pasal, asyik tanye soklan ni je. Bdk2 tutorial pun ade byk kali ckp psl kahwin ni. Malas nak layan. dengar je. takpe, klu takde sape masuk minang, ani suh ayoh ani cari sorang.hehe.

Aishah:
Amboi. Besar gak ye impian kamu. baru 21 tu. nampaknye sy pun kne mule pk soal mase depan ni. hehehe.
Ikut sunnah. hurm..ade org gune alasan ni nk kawen 4. tapi tak tahu tanggungjawab. Saya takut saya pun camtu. sdg cube ni. takut gak klu abaikan tanggungjawab sbg isteri org. kesian kat sesape jadi suami. tu je. saya pun taknak jadi andartu. jodoh tu dah ditentukan Allah. Saya percaya setiap org ade pasangannya.

hana mengatakan...

Farhan:
saya tak pernah baca pendapat sis ni. saya tak berminat pun nak join diorg. jadi, saya buat kenyataan, saya tak pernah setuju pun dgn diorg.
takdenye cik farhan, saye cuma pk bnde ni biase2 je. takde sampai serius. sbb kawan2 asyik bercakap-cakap. jadi timbullah persoalan ni. kalau tgk jwpn saye tu, itu cuma jawapan malas nak layan soklan kawan2 je.
btw, terima kasih atas perkongsian.
nntla, saya tanye ustaz ngan ustazah saye. dah lame tak bermesej dgn mereka.

"kalo ikut realiti lain pula citenye..terutama dari sudut emosi"

emosi. rase cam kne hempap ngan batu pun ade. emo lebih je saye ni.
cam tak sesuai je jadi isteri org.

DAMAI mengatakan...

salam hana...

waduh2...entri yang pendek tapi cukup menarik perhatian pembaca hihi

jodoh pertemuan ajal maut di tangan Allah...latih dan didik diri untuk jadi isteri yang solehah ^^

moga2 hana dikurniakan suami yang soleh...ameen ^^

Nur mengatakan...

Salams,

Judging your from your blog, i think, u can be a better wife, a better mother, a better doctor...don't look down upon yourself, there are lots of things in you, things that cant be seen, cant be touched, just to be felt by heart.

i'm pretty sure who ever can nail you, is a great man as well..!

hana mengatakan...

kak Damai:
wslm kak damai.
Ameen tuk doa akak. InsyaAllah kak, skrg pun sdg berusaha latih diri. Semoga akak pun mendapat lelaki yang soleh. akak dah nak kahwin kan? moga sejahtera rumah tangga akak.

Kak fakhzan:
Wslm. Wah. Besarnya expectation akak. Saya tak sebegitu..itu yg pasti. namun, saye pun berharap saye mampu sebegitu. Spt mane penilaian akak. doakan saye.
smg akak juga bertemu dgn seseorang yg akak idamkan.

Lailyvia Mohd Ishak mengatakan...

salam
ani, cepat kawen.................

hana mengatakan...

wslm
haha
lambat lagi la
ko dulu kot
ngeh3