Kamis, Desember 25

Susu Ibu,Hadiah hari lahir dan aku

maaf atas catatan yang panjang lebar.
Dan maaf,jika entri ini membosankan.Aku tak pandai bercerita.

Salam.

Terlebih dahulu,maaf jika entri kali ini tidak berkait dengan ulasan tentang ANTIBIOTIC.Fikiranku kosong,tidak tahu mahu bermula di mana.Lantas tanganku lebih ligat menaip isi kejadian semalam,24 Disember 2008.

Kebiasaanku mendengar dengan teliti setiap percakapan keluargaku,sahabatku dan juga doktorku.Jika menarik,akan kucatatkan di diari,namun aku jadi malas mengangkat pena.Tulisan akan sangat 'doktor'.Jadi aku catatkan di sini.Tulisan sama,cantik pulak tu.

Pengajar aku sewaktu skill lab semalam adalah Dr Henhen.Aku suka dia,banyak nasihat.Pengajaran dia sangat senang,mudah difahami olehku.Semalam,skill lab kami adalah bagaimana mengajar ibu-ibu untuk menyusui anak mereka.Nampak senang,namun masih banyak ibu-ibu yang tidak tahu.

Apa kebaikan susu ibu?

Salah satunya adalah percuma.Lantas apa peri pentingnya percuma ini?Tidak membazir dan ini sangat menjimatkan kos sara hidup keluarga.Ini juga bukan sahaja menjimatkan wang ayah,ibu tapi juga negara!Kenapa?Kerana megikut kajian kadar kanak-kanak yang mengalami masalah cirit-birit adalah kurang untuk bayi yang menyusu dengan susu ibu berbanding bayi yang diberikan susu formula.Lantas,kadar pengubatan untuk cirit-birit juga kurang (terutamanya untuk ubat cirit-birit).

Kedua,susu ibu mempunyai dapat mengurangkan risiko penyakit kuning...kerana sifat susu ibu yang purgative iaitu membantu membuang meconium (tahi yang keluar seawal kelahiran).Lantas,dengan membantu pengeluaran meconium,ia akan mengurangkan risiko kanak-kanak mendapat penyakit kuning.Namun,polisi yang tidak membenarkan ibu-ibu menyusui anak-anak seawal kelahiran menyebabkan kadar penyakit kuning meningkat.Ini bahagian yang paling best.Akhirnya,ibu bapa terpaksa membayar lebih untuk rawatan tambahan iaitu rawatan penyakit kuning untuk si anak (phototherapy).Kenapa best?Di sinilah etika kita.Jika kamu doktor yang mengerti,pasti kamu akan membenarkan ibu-ibu menyusui anak-anak.Namun,jika kamu doktor yang gilakan wang,pasti kamu akan membiarkan sahaja.Sehingga bayi mendapat penyakit kuning,kamu hanya mencadangkan rawatan tambahan.Untungnya,kamu juga mendapat wang hasil rawatan tambahan.Ini yang berlaku di sekian banyak tempat di Indonesia.

"Jangan jadi begitu" kata doktor Henhen.

Nampak tidak ada kaitan.Tapi dr aku menegaskan perbuatan tersebut seperti menerima rasuah,cuma dengan cara yang halus.Aku terpaku.Sampai begitu sekali telitinya dr aku dalam mendefinisikan sebuah pendapatan.Takut jika pendapatan yang diperoleh adalah bersumber dari yang haram.


Apa tugas suami?

Memasak?Ya.
Membasuh baju?Ya.
Bekerja?Ya.

Lantas apa tugas isteri?
Taat.Itu sahaja.Jika suami suruh memasak,kamu kena taat.Jadi,kamu kena memasak.
Perbualan semakin best.

Di tengah keadaan Indonesia yang sebegini,doktor aku berkata banyak ibu bapa yang terpaksa menghalalkan pelbagai cara demi anak-anak.Salah anak-anakkah jika ibu bapa menerima rasuah demi membiayai pelajaran anak-anak?Ya,bukan salah anak-anak.Namun hasilnya dari yang haram.Masih lagi sama.Pasti akan ada yang tidak kena.Jika berjaya,mungkin hanya menjadi pengedar dadah,atau ya jika menjadi doktor,jadi doktor gila duit,tidak beretika.Nauzubillah,mintak dijauhkan.

Lantas syurga itu di bawah tapak kaki ibu,namun neraka juga di bawah tapak kaki ibu jika ibu mengajarkan anak-anak sesuatu yang salah.Bermulalah dengan memberi makanan yang baik-baik untuk anak.Jangan memandang ringan soal halal dan haram,boleh jadi ibu melahirkan tuan pula.Oleh itu,susu ibu adalah yang terbaik.Percuma.Halal.Mengeratkan hubungan ibu dan anak.Dan mengurangkan risiko terkena jangkitan kerana susu ibu mengandungi antibodi untuk melawan penyakit.

Kami selesai jam 12.15 tengahari.

Selesai lab mikrobiologi dan parasitologi jam 3.30 petang.Ramai pelajar yang baru selesai kuliah dan juga tutorial.Sesuatu terjadi...

Apa perasaan kamu jika hadiah hari lahir kamu ialah...

Kamu dilontar ke dalam kolam.
Kolam yang penuh lumut-lumut.
Hijau pekat.
Kotor.
Bau busuk.
Tempat sekumpulan katak-katak.
Baju kamu basah.
Muka kamu dirakam.
Baju berbau busuk.Kotor. (rendam seminggu belum tentu hilang baunya)

Apa kamu buat?
Jangan dibuat padaku.Aku tidak terbuka sebegitu.

Selamat hari lahir buat
Gadis bilik bernombor 5,pondokan putri helvida,jalan caringin,jatinangor,bandung.
Mahu kami hadiahkan kamu apa ya?
Seperti di atas?

Kenapa aku menulis hal-hal di atas?
Sekadar sesuatu yang ingin aku bawa sepanjang aku hidup.
Dr Henhen membuatkan aku mengulang persoalan yang sama

Kenapa nak jadi doktor?
Doktor jenis apakah yang akan kamu jadi?
Layakkah aku dengan ilmu seciput ni?

Dan tradisi menghadiahkan teman kamu sesuatu yang sangat tak romantis,membuatkan aku sedar.
Dan sesusah mana pun perubatan ni,pasti kamu masih punya waktu untuk teman-teman kamu.Pasti kamu punya waktu untuk segala kerja 'gila' yang ingin kamu lakukan.

malah,masih tidak terlambat untuk secawan teh (aku suka teh,tak suka kopi)





Jumat, Desember 19

ANTIBIOTIC

Salam
Aku keluar selama 3 hari Jumaat,Sabtu dan Ahad.Akan menyertai seminar di Semarang (jauhnya lebih kurang 8jam dari sini).Seminar ANTIBIOTIC -Annual Training for Better Organization and Islamic Health Conference.Aku tak tahu camne diorang boleh dapat idea nak singkatkan jadi ANTIBIOTIC ni.
Jika punya waktu akan kutulis di blog.Doakan aku selamat pergi dan selamat kembali.



No matter how much we consider the future
No one can see the truth
Something is blocking my blank mind
It's just a mistake that I've been repeating
Sorry for everything.

Kamis, Desember 18

Kampungku

Salam.

Tadi abangku menelefonku.Kalau abang ngahku yang telefon,mesti dia tengah sangat bosan di rumah dan sedang merindui adiknya yang satu ni..hehehe.
Dan seperti yang pernah aku khabarkan dahulu,jika berbual dengan abangku,mesti sangat lama.Aku berbual dengannya hampir 30 minit(bagi korang ini sekejap ke?).Dahla dia yang kena bayar.Aku nak letak,dia cakap tak payah.So,layan ja walhal aku baru je topup tadi semata-mata nak telefon rumah.

Banyak benar yang kami bualkan

Tapi yang paling menarik perhatian aku ialah perihal abangku,ayahku dan orang-orang kampung menjadi pegawai keselamatan demi menjaga keselamatan kampung.Malam ni giliran ayahku,abangku dan 2 lagi warga kampungku berjaga dari pukul 12 tengah malam hingga pukul 4 pagi.Di sepanjang jalan kampung aku,ada beberapa pos keselamatan,ayah dan abangku di warung kopi depan rumah aku je(Aku lupa nama warung tu,yela aku tak pernah tinggal kat rumah tu,manela aku tau)
Dan yang lebih menariknya,setiap orang akan bertugas seminggu sekali.Kira ada jadual la tuk tugasan yang tak mendapat bayaran ni.

Kenapa ada pos keselamatan?

Kenapa kena jadi pegawai keselamatan?

Aku juga terkejut.Seumur hidup aku tak pernahla plak aku jumpa aktiviti macam ni.Aku tak tahula kalau di kampung-kampung lain di seluruh Malaysia buat aktiviti ni.Kompak tu!Tabik pada mana-mana kampung yang masih melakukan hal ini.

Sejak akhir-akhir ni kes kecurian di Kuala Krai (tempat bermain,belajar,jatuh,bangun aku) mula meningkat.Ramai sudah yang menjadi mangsa.Dari cerita abang aku,mangsa-mangsa tidakla mengalami kerugian besar,cuma berpuluh atau beratus ringgit serta sedikit barang kemas yang dicuri.Namun,hal ini sangat merunsingkan warga kampung(ekonomi pun tak stabil mane,hilang duit sket pun dah sesak nafas what).Oleh itu,demi menjaga keselamatan kampung,warga kampung dikerahkan untuk berjaga di beberapa warung kopi a.k.a pos keselamatan untuk meninjau serta mengenalpasti jika ada aktiviti yang mencurigakan.Alhamdulillah,setakat ini sudah 2 kes kecurian berjaya diselesaikan.Syabas kepada warga Batu Balai!

Tanpa sikap prihatin masyarakat,bagi aku takde orang nak cadangkan benda ni.
Tanpa kerjasama warga kampung,bagi aku benda ni takkan berjalan dengan baik.
Tanpa pengorbanan,bagi aku takde orang yang sanggup berjaga malam.
Tapi demi keselamatan bersama..semua orang memainkan peranan mereka.

Ramai berkata sikap peduli,semangat kejiranan telah terhakis saban hari.Sikap individualistik telah menebal dikalangan warga Malaysia.Ya,aku setuju namun jauh di pelusuk semenanjung Malaysia,di pedalaman Kelantan masih ada semangat kejiranan yang menebal.Sikap peduli serta
saling bantu -membantu sesama kita.

“None of you will truly believe until you love for your brother what you love for yourself”. (narrated by Bukhari)

kampung korang mesti lagi best kan?
wallahu a'lam

p/s:maaf kerana menggunakan terlalu banyak bahasa pasar.

Sabtu, Desember 13

Mereka di sana...

Salam.

Sudah beberapa hari aku menyepi dari entri terbaru.Bukan sibuk,aku yang mempunyai masalah takde mood nak menulis.Beberapa minggu yang lepas,aku ke rumah sahabatku,Aimi.Lama tidak bertemu dengannya.Masing-masing sibuk dengan tugasan.Aku ke sana bersama Iqa dan Mieza.Aku paling suka berbual dengan sahabat-sahabatku..kerana perbualan kami sangat luas bak kata sahabatku,Nurul perbualan kita diverse.Sudah lama aku tak berbual seperti ini sebenarnya.Terakhir kali adalah di rumah Aimi.Kami berbual tentang banyak hal dari hal kami-kami,sahabat lain sehingga dunia perubatan dan masalah ummah.

"Camne Bosnia skang ye?" Tanya Aimi.

Kami kehilangan kata.Terdiam sekejap.

"A'ah la..maybe dah ok kot" jawab sahabatku.

Sesungguhnya masih banyak lagi kami perlu peduli.Hakikatnya,aku juga masih kabur tentang duduk perkara sebenar tentang perang Bosnia ni.Banyak lagi yang kena baca.Ayah sahabat aku merupakan seorang tentera yang pernah dihantar ke Bosnia.Tapi katanya sekejap je,sebab tentera pengaman sentiasa menjadi sasaran..jadi kerajaan Malaysia memanggil mereka pulang demi keselamatan mereka.Keesokannya,sedang aku melayari internet aku terjumpa blog ni.

http://srebrenica-genocide.blogspot.com.

Blog ni merupakan fakta tentang perang Bosnia dan berita terbaru dan bukannya tentang pendapat si pemilik blog.Di blognya juga terdapat beberapa lagi ahli blog yang peduli tentang peristiwa perang Bosnia ni.Jika ada waktu,luangkan masa anda ke blog ni.Dan blog ini tidaklah menunjukkan gambar-gambar yang keterlaluan.Satu blog yang aku kira memberi penjelasan yang jelas tentang duduk perkara sebenar tentang perang Bosnia dan pembunuhan besar-besaran Muslim pada 7/11/1995.

Betapa banyak yang perlu kita peduli.Masalah ummah terutamanya.Tak salah untuk kita bersuka ria,tapi jangan pernah melupakan mereka di luar sana.Peristiwa Ambon yang berlaku di Indonesia,Perang Bosnia,Iraq,Afghanistan dan Palestin.Terlalu pincang umat Islam hari ini.

Dari Tsauban r.a berkata Rasulullah s.a.w bersabda:
Hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa di seluruh dunia akan mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan, mengerumuni talam hidangan mereka.

Maka salah seorang bertanya.
Adakah kerana kami sedikit ketika itu?

Nabi s.a.w menjawab"
Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali tapi kamu umpama buih di waktu banjir.Dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan'

Seorang sahabat bertanya,apakah 'wahan' itu ya Rasulullah s.a.w?

Nabi lalu menjawab
Cinta pada dunia dan takut pada mati

hadis riwayat Abu Daud.

Please by D-Clique

(Verse 1 Jawad)
Tried to find the light
Realized aint no light at the end of the tunnel
Took four years for this to be clear
That the war overseas is all about money
Sun don't shine, clouds of dust
Grass aint green, no one to trust
Take this hand don't let it go
My brother hold on
Just a little while
Grow up strong my little child
The future's in your eyes
These tears were meant to ascend into the sky
One billion wishes, ten million cries
One ummah attacked and still alive
This sacrifice, the tears we cry
And this is all I’m asking

(Chorus)
Please
Will you help this cause
Please
Will you help this feeling
Please
Will you stop this war
Please
Will you help my healing
Please
Down on both my knees
Please
Help me find the meaning
Please
Tell me it's not real
Please
Help me lift my spirit

(Verse 2 Akbar)
Down on my knees, will I try to save my people
Bombs flying in the skies, now we running from the evil
Stronger than before so don't think that we're weak
So don't try to hold us down we getting up on our feet
Asleep in the mosque the Quran's in my hand
You gotta get through us before you take this land
Trying your hardest, making schemes and plans
But you never going to break us, united we stand
Push it to the limit, and step off my level
We fighting in the dark with the shadow of the devil
When the lights going to shine there's a score to settle
Take you down real hard with our bones and metal
Now listen to my lyrics as I keep hope alive
Praying for that day we got faith on our side
Power to survive, courage to arise
Take me by the hand and go toward the light now

(Jawad)
Got to hold my breath just to keep thinking bout it
My brothers are fighting their children are crying
The nights stay cold and the day filled with violence
We can't hold our silence, our people are dying

p/s:Kalau dengar lagu diorang,pasti dengar sedikit ucapan Obama.

Minggu, Desember 7

My 2 rupiah

Salam...

Sudah lama aku menyepi membicarakan isu-isu semasa terutamanya isu politik.Jangan ditanya pada aku,aku sememangnya jahil tentang politik.Cuma ambil tahu je.Takleh tak peduli plak.
Sebenarnya aku terbaca satu artikel yang agak menarik perhatian aku.Nak kongsi je.

Pilihanraya presiden Amerika dah pun berakhir bulan lepas.Tahun depan,Indonesia pula yang akan mengadakan pilihanraya presiden.Dan salah satu parti yang bertanding adalah Partai Keadilan Sejahtera (PKS).Kalau ditanya bagaimana PKS ni..seorang sahabat aku menyatakan ala-ala PAS di Malaysia.

Banyak pihak mengingatkan bahawa kemenangan PKS di Jawa Barat bukan akhir perjuangan.Itu sangat benar.Sebab kemenangan itu justeru awal pekerjaan.Sebab sesudah itu segalanya akan dimulai.Sebab setelah itu adalah bagaimana merealisasikan janji-janji.Bahawa mengurus masyarakat itu tidak mudah,itu adalah norma yang disepakati bahkan menjadi common sense buat kita semua.Tapi memberi contoh yang baik ketika menang atau kalah merupakan sikap yang sangat terpuji,di tengah ketandusan keteladanan dari para petarung politik di negeri ini.
Di Jakarta kita belajar dari PKS tentang bagaimana berbesar hati ketika kalah.Di Jawa Barat kita belajar dari PKS tentang bagaimana merendah diri ketika menang.
Majalah Tarbawi bulan Mei

Aku tak tahu macam mana proses pilihanraya di sini.Jangan tanya k.
Macam mana pembangkang dan kerajaan kita di Malaysia menerima kekalahan dan kemenangan?


Nak kongsi satu lagi serpihan artikel

Bila pemerintah menganggap setiap kritik adalah suatu oposisi yang mengganggu,aparat kebaikan menganggap potensi kebaikan sebagai bibit subversif,umat Islam menganggap segala yang datang dari orang lain harus ditolak,masyarakat selalu apartis kepada segala harapan,maka mimpi tentang Indonesia masa depan akan mati sebelum lahir.
Majalah Tarbawi bulan Disember

Faham ke?Aku tak boleh nak alih bahasa yang ni.Siapa yang boleh..silakan..amat dialu-alukan.
Apa tu subversif,apartis,aparat?hurmm...tapi harapnya dapatla mesej yang nak disampaikan.
Bagi aku,hal ini juga terjadi di Malaysia.Jika yang datang dari kerajaan ditolak mentah-mentah oleh pembangkang,yang datang dari pembangkang dikritik habis-habis oleh kerajaan,apabila Islam itu dirasakan terlalu eksklusif sehingga mereka yang bukan ahli tidak layak untuk bersuara..impian Malaysia maju juga akan berakhir.My 2 rupiah je(aku yang cetek ilmu)

Salam AidilAdha 1429H

p/s:Cuti sekarang ni,bolehla mengupdate.Lepas ni,belum tentu boleh lepak-lepak kat blog orang.Tadi aku dan sahabat2 berlari-lari ke masjid.BEST!

Ukhuwah itu dihati

Tika itu,aku sedang berjalan bersama sahabatku ke gerbang UNPAD.Sedang asyik bersembang,aku berselisih pandang pada seorang wanita bertudung labuh.Dia menghadiahkan senyuman manis padaku.Sangat manis,indah sekali..persis wanita Indonesia.Aku membalas senyumannya sekadar mampu.

"Kenal ke?" tanya sahabatku.
"Tak" jawabku ringkas.

Dan benda ini seringkali terjadi,kerana aku belajar untuk menghadiahkan senyuman pada sesiapa yang aku jumpa,soalan utama yang diajukan padaku adalah kenal orang itu?Adakah kita hanya tersenyum untuk mereka yang kita kenal?Bukankah semua muslim itu bersaudara.Aku tak mengenalinya,tapi mereka mengajar aku erti bersaudara sesama Islam.

Suatu hari,aku kebasahan.Hujan turun dengan lebatnya.Aku mengambil keputusan untuk meredah hujan kerana aku tidak solat Asar lagi.Dalam perjalanan,hatiku berdetik,takde ke sesape yang nak tumpangkan aku naik kereta dia (haha,berangan je lebih!).Namun tanpa aku sedari,ada seseorang memayungiku(err..wujud ke kata ni?)Aku menoleh ke belakang.Subhanallah.Seorang wanita bertudung tersenyum manis padaku.

"Jom sama-sama,"kata wanita tersebut.

"Terima kasih," kataku.

Ingin kukatakan di sini,fungsi payung hanyalah untuk menutup kepala.Dan melihat kepada fizikal payung tersebut,aku berani katakan payung ni sebenarnya malu-malu segan(waddahek?).Nak tak nak je melindungi tuan empunya payung.Ditambah aku pula,lagila payung ni malu nak berkhidmat.

Perjalanan dari gerbang UNPAD ke Bale(asramaku ala hotel) hanya mengambil masa kira-kira 5 minit.Namun,sepanjang tempoh berjalan,kami berbual macam sudah lama kenal.Dari kenal nama sampai makanan yang aku suka di sini.Mesra.Indah.Terharu.Semua ada.Perkenalan singkat tapi meninggalkan kenangan terindah dalam hidupku.Aku belajar.Bantulah sesiapa yang kamu mahu meski kamu tidak mengenalinya.Jangan pernah tidak peduli.

Seorang wanita Islam Filipina mengadd aku dalam friendsternya.Kami bermesej tentang banyak hal.Dan kebetulan dia juga seorang pelajar perubatan.Banyakla celotehnya.Aku terharu pada setiap katanya...terutamanya di akhir setiap mesej kami akan dia sertakan kata ini.

"Saya menyayangi kamu sebagai seorang Islam"

Aku terpaku.Aku tidak mengenalinya persis,mengenalinya hanya melalui tulisan-tulisannya sahaja.Ingin kujelaskan di sini,jika sebenarnya aku bersikap hipokrit.Penulisan mampu disemak kembali.Kata-kata yang keluar dari mulut kita tidak mampu ditarik balik.Aku menulis,menyemak dan menghapus penulisan yang tidak enak pada perkiraan aku.Dan jika hanya atau hanya jika dia menilaiku melalui penulisan,ingin kujelaskan aku tidak sama seperti itu.Seringkali dia bersangka baik padaku.Sama persis seperti kakak mentorku.Sangat bersangka baik padaku.Namun indah sekali.Aku belajar untuk bersangka baik.

Mereka semua adalah serpihan dari mozek kehidupanku.Mengajari aku erti bersaudara sesama Islam.Aku ingin mengucapkan sekian banyak terima kasih terhadap kalian semua sahabat mayaku yang tidak mengenali aku tapi menerima aku seadanya.Dan penulisanku sangat tunggang langgang.Ingin kukatakan jika penulisanku sesuatu yang membosankan atau melalaikan,jangan segan untuk berkata.Akanku berhenti menulis(serius ni,tak tipu)Aku tidak mahu mengheret kalian semua ke lembah kelalaian.

Kepada sahabatku semua,kalian anugerah terindah yang pernah aku miliki.Mengajariku erti kompak~







Kamis, Desember 4

Hidangan pencuci hati

Salam.
Minggu lepas aku menghadiri 3 ceramah pada hari yang berbeza.Ingin kuceritakan sedikit apa yang aku dapat dari ceramah pertama yang aku hadiri.

Jihad:Antara hitam dan putih.

Ceramah ini dianjurkan oleh kelab UNIVERSE DKM As-Syifa pada hari Selasa pukul 4petang.Sebenarnya ceramah ini lebih menjurus kepada isu-isu semasa dan yang hangat dibicarakan oleh masyarakat ialah isu pengebom bali yang telah dihukum.Mulanya,aku tak berniat nak pergi pun,ditambah pula hujan yang agak lebat.Tapi,memikirkan waktu itu aku tidak punya kerja (LI aku dah siap)aku gagahkan juga,meredah hujan.

Aku sampai agak lewat sebenarnya,dalam pukul 1610.Aku ingat aku datang lewat,rupanya si penceramah tak datang lagi.Petang-petang senggini memang jalan penuh sesak.Aku yang naik motorsikal ni pun tak leh nak menyelit sangat,terpaksa ambil jalan alternatif

Majlis dimulakan dengan bacaan Al-Quran oleh pelajar Indonesia.Sesudah itu,ketua UNIVERSE,lupa plak namanya siapa menyampaikan kata alu-aluan.Dia menceritakan kisahAmbon(semua tahu kan?)Aku tak tahu secara detail apa yang berlaku.Tapi dapat mendengar kisah ini dari salah seorang yang asli dari Ambon,ia membuat aku teruja.Secara geografinya,wilayah umat Islam di Ambon terletak di tengah dan dikelilingi wilayah-wilayah bukan Islam.Pada hari pertama kejadian,Masjid utama di Ambon dibom seusai solat Jumaat.Dan bagi si pencerita,baginya inilah jihad.Kita yang diserang.

Jadi,apa sih jihad ini?

Ustaz Suherman tiba dalam pukul 1645.Aku sebenarnya tak sempat nak faham apa yang dibicarakan oleh ustaz.Bahasa dia tinggi sangat,laju pula pertuturannya.Berkerut dahi aku.Nasib baik sahabatku,Hayat yang menerangkan kembali.Terima kasih,jzkk!

Persoalan pertama.Adakah ini jihad? (merujuk tindakan pengebom bali)

Jihad atau terrorisme?
Secara jujurnya,si ustaz berkomentar.Bagi saya ini bukan jihad.
Jihad itu secara definisinya juga telah jelas.Melihat dari segi perang,kita boleh menyatakan jihad apabila:
1-kita ingin menegakkan syariat Allah di muka bumi ini,seperti yang dilakukan oleh para Sahabat Rasulullah dan mereka yang terdahulu.
2-Menjaga kaum yang lemah..lebih kepada menghapus sebarang bentuk kezaliman yang dilakukan oleh pemerintah terhadap kaum yang lemah.
3-Disyariatkan oleh Islam untuk menghentikan kezaliman.Lebih kurang sama seperti nombor dua.

Barangsiapa yang memelihara kehidupan seorang manusia,maka seakan-akan dia telah memelihara kehidupan semua manusia(5:32)

Terrorisme itu lebih subjektif.Definisinya juga tidak jelas.Aku tak sempat nak salin satu.Maaf ye.Namun,jika ditanya perihal video dan cakap-cakap orang tentang pengebom bali kuburnya berbau wangi,ustaz itu menyatakan saya tidak tahu..kerana sememangnya itu sudah melibatkan urusan mereka dengan Allah.

Dan di akhir kata,ustaz itu menarik kami memikirkan sesuatu yang tak pernah aku fikirkan selama ini(aku je kot,coz aku tak ambil peduli sangat tentang hal ini,aisehh)Selama pengkajian terhadap peristiwa pengeboman Bali ini,ada beberapa perkara yang masih lagi menjadi rahsia dan menjadi persoalan di minda ahli-ahli pemikir Indonesia.Si ustaz meninggalkan kami dengan beberapa fakta:
1-Seorang pakar fizik Indonesia menyatakan bom yang digunakan semasa peristiwa Bali adalah antara yang tercanggih,dan beliau menyatakan tak ada seorangpun rakyat Indonesia yang mampu membuat bom sebegini.
2-Pengebom bali tidak pernah mampu mencipta kembali bom yang pernah dibuat.Atau pihak berkuasa tidak pernah menyuruh mereka mencipta kembali bom seperti itu(jika benar mereka yang melakukannya).Kesimpulannya,tidak ada rekonstruksi katanya.
3-Bahan yang digunakan untuk membuat bom hanya terdapat di 3 buah negara sahaja.Pertama Jerman,kedua Inggeris(aku rasa Britain) dan ketiga Israel.
4-takyah la..aku tak sempat salin,huhu.

Ustaz membuat aku teruja,membuat kami berfikir persoalan utama.

Siapa sebenarnya yang bersalah?siapa dalang pengeboman bali ini?
Mungkin kes ini telah selesai,dan yang paling banyak dibicarakan adalah syahidnya pesalah-pesalah terbabit.Namun,jangan dilupakan 3 poin di atas,kerana persoalan ini sememangnya belum selesai.

Lantas apa tugas kita?
Ustaz berkomentar.Kamu harus lulus sebaik-baiknya dan mengembangkan ilmu kamu.Semasa Konferens Palestin di Indonesia,Imam Masjid Al-Aqsa pernah berkata,kami tidak membutuhkan mujahid dan mujahidah,kerana semua warga Palestin siap untuk syahid.Yang kami butuhkan adalah ubat-ubatan,wang dan senjata.Silakan kalian bantu kami.Inilah tugas kita di sini.

Kerana itu hendaklah orang-orang yang menjual kehidupan dunia untuk (kehidupan) akhirat berperang di jalan Allah.( An-Nisa'4:74)

Diakhir kata,Ustaz menyatakan:

Negeri ini membutuhkan para dokter yang sangat banyak.Silakan kalian belajar bersungguh-sungguh,bekerja di bahagian pedalaman yang amat sedikit dokter yang mahu ke sana.

Hurm..aku terpaku.Di manakah aku?Pernah terfikir untuk bekerja di pedalaman?

wallahu a'lam

Minggu, November 23

Faith and doctor

Colin Son: Is your faith important in your practice as a physician?

Dr. Leap: Faith is very important to my practice, because I believe that medicine is made better by faith. How is that? We are, after all, scientists (of a sort). How can faith, a thing so difficult to empirically quantify, make any difference at all? That's what people seem to be thinking today.
Faith is a reason to keep doing what I do in the sure hope that I can make a difference, that science makes sense because the Creator of all is good. And I believe faith gives me a reason to keep coming back and doing my job, since God calls me to love others. That doesn't mean I always have to like them, but I have a duty to treat them with love.
Faith gives me hope for myself and my patients. Faith tells me that however crappy life is, it isn't the end. It isn't a comfort to anyone to know they'll reenter the food chain and become recycled carbon, nitrogen, and other bits. The hope of eternity? That's a comfort that works.
And aren't we here to comfort the ones who come to us?

Sehari bersama syaitan

Salam.
Berikut adalah petikan Syaikh Ali Tanthawi rahimahullah,yang beliau tuliskan dalam bukunya "Yaumun Ma'a Syaithan" (Sehari bersama syaitan)

"Keadaanku dengan syaitan pada hari itu mencatat sejumlah peristiwa yang mengharuskan aku untuk tetap kuat/tabah.Antara contoh peristiwa itu ialah perasaan was-was atau syak.Syaitan berusaha agar aku marah pada Allah s.w.t dan melupakan nikmat-nikmatNya.Saat itu aku melalui sebuah jalan dan terserempak dengan seorang sahabat lama di satu sekolah dahulu.Pembicaraan kami berkembang hingga dia menceritakan bahawa dirinya kini sudah memiliki kedudukan terhormat,harta banyak.

Ketika itulah,syaitan berkata kepadaku, "Lihatlah itu.Mengapa engkau dengan ilmu dan kemuliaan dirimu itu tidak memperoleh harta dan kedudukan?Apa salahmu sehingga takdirmu tidak seperti dia?"

Aku katakan kepada syaitan "Diam wahai musuh Allah.Engkau ingin aku mengkufuri nikmat Allah swt terhadap diriku?Adakah di dunia ini ada seorang manusia yang memperolehi semua kebaikan yang dia inginkan sehingga tidak ada orang yang melebihinya?Mengapa aku harus melihat orang ini dan tidak memandang pada orang-orang lain yang sepertiku yang juga memiliki ilmu dan bersikap baik?Mereka juga tidak mempunyai kedudukan dan harta yang banyak.Mengapa engkau ingin mengajakku melihat orang yang lebih tinggi dariku dalam urusan dunia untuk aku iri hati?Mengapa engkau tidak mengarahkanku untuk lebih melihat orang yang berada di atasku dalam hal agama?Mengapa aku harus berdesakan untuk meningggikan darjat di dunia yang tidak kekal?Mengapa aku iri dengan orang ini yang hartanya lebih banyak dari hartaku dan tidak iri pada orang yang solatnya lebih banyak dari solatku dan memperoleh pahala lebih banyak serta memiliki simpanan kebaikan yang lebih besar dari simpananku?Mengapa aku iri kepada hartanya dan tidak iri terhadap ilmu yang aku miliki?Bukankah ilmu,manusia dan kepandaian itu adalah sama halnya dengan nikmat harta dan jawatan?Mengapa engkau meremehkanku?Alhamdulillah aku tidak meremehkan diri sendiri sedikitpun kerana aku mendapatkan sesuatu yang aku inginkan.Kesihatanku baik,isteriku melakukan tugasnya dengan baik,aku hidup aman di rumah,aku tenang dalam bekerja dan aku redha dengan Rabbku.Aku tidak ingin apapun kecuali meminta kepada Allah agar engkau menjauhiku!"

Sahabat sekalian,
apa yang ada di benak kita ketika membaca pengalaman Syaikh Ali Thantawi ini?


dipetik dari majalah tarbawi,edisi februari 2008
Artikel ini berbahasa Indonesia,jadi maaf jika ayatnya agak tunggang langgang selepas di'translate'

Sabtu, November 22

Terukkah aku ini?

Salam.
Tadi aku sempat membaca blog sahabatku yang aku kenal dalam usahaku mencari sahabat lamaku yang dah lama tak jumpa.Dalam sakit selepas pembedahan,dia masih mampu menulis entri terbaru.Aku jadi malu padanya.Aku yang sihat tubuh badan ni nak tulis entri terbaru pun ambil masa.Pengajaran nombor entah ke berapa dah aku belajar,sekalipun kamu menghadapi kesukaran,lakukan segala yang kamu mahukan dalam hidup,tanpa pernah mengira betapa susahnya kamu...kerana hidup ini sangatla singkat,jangan bazirkan masa kamu atas sesuatu yang tak patut-Dr Eva,Khamis,15Nov2008.

Suatu hari,aku menelefon rumah.Aku rindu bangat pada keluargaku di kampung,spesifiknya di Kuala Krai,Kelantan.Ahli rumah yang ada pada masa tu,hanya empat orang je.Ayahku,ibuku,abang ngahku dan adik bongsuku.Yang lain berhijrah.Lama tak berbual dengan mereka.Dari abah,ma,abe ngoh dan adik nor(hehe).Macam-macam yang kami bualkan.Ayahku dan ibuku seperti biasa akan bertanya hal pelajaran.Terkial-kial aku mencari ayat yang paling mudah agar mereka memahami apa yang aku bicarakan.Kalau berbual dengan abe ngoh,mesti ambil masa yang lama.Aku paling rapat dengan dia.Betullah orang kata,jika kamu mahu mengubah dunia,ubahlah diri kamu dulu.Masa tuh,abe ngoh sedang sibuk membaca novel Ungu Karmilla,karya Ramlee Awang Murshid.Dulu,aku je yang layan baca novel ni..sekarang hampir semua layan.Mak aku,kakak aku,abe ngoh,adik nor..ayah aku tak layan novel,tapi dia layan buku-buku agama.Sekurang-kurangnya,aku berjaya ubah sikit keluarga aku agar lebih suka membaca.rite?

Terakhir,adalah adik nor.Banyak yang kami bualkan.Dari hal peribadinya hinggalah ke persiapannya yang bakal menghadapi SPM.Di akhir perbualan kami,sempat aku bertanya sesuatu padanya.

"Adakah aku kakak yang baik buatmu?"

"Ya,kamu kakak yang baik" jawab adikku

"Bagaimanakah baik itu?"

"Baik jela" jawab adikku lagi

"Apakah definisi baik itu?Adakah yang hanya mendiamkan diri dan membenarkan apa yang kamu lakukan walaupun perbuatan itu adalah kebohongan semata...atau yang berterus-terang padamu biarpun ia merupakan sesuatu yang tidak enak pada pendengaranmu,dan ia memang menyakitkan kamu?"

"Bila kamu berterus-terang padaku" jawab adikku ringkas.

Tidak ingin kutuliskan perbualan seterusnya di sini.Tapi yang pasti,aku berterus-terang,walaupun kenyataan itu menyakitkan hati adik bongsuku ini.

Secara teorinya ianya nampak seperti senang.Tapi secara praktikalnya,bagi aku sangatla susah.Aku mendiamkan diri bila mana sahabatku melakukan sesuatu.Aku mengikut rentak mereka sedangkan hakikatnya aku perlu tegas.Aku juga memerlukan mereka yang menyatakan kebenaran padaku..kerana itulah gunanya sahabat.

Satu tazkirah dari seorang sahabatku semasa kumpulan belajar dulu.Siapakah manusia yang paling kejam?Lantas si A menjawab,aku yang paling kejam kerana aku membelasah seorang perempuan.Lantas si B menjawab,akula yang paling kejam kerana aku merogol seorang perempuan dan membunuhnya.Lantas si C menjawab.Aku yang paling kejam antara kalian kerana aku tidak berbuat apa-apa*

Mulutku seakan-akan terkunci apabila berhadapan dengan sahabat-sahabatku.Aku tiada keberanian itu.Keberanian untuk menyatakan kebenaran.

Am i bad?

*Aku lupa camner cita sebenar..yg penting pengajarannya.

p/s:perbualan aku dan adikku mestila dalam loghat kelantan.Bila tgk balik,lawakla plak.Ayu semacam je care aku cakap ngan dia.

Senin, November 17

Cuti

Salam.
Alhamdulillah.Kami mendapat cuti 11 hari pada bulan 12 ni.Cuti Krismas dan juga cuti akhir tahun.Setelah cuti kami diubah-ubah.Dari ada cuti,takde cuti dan sekarang konpem ada cuti.Macam-macam dah kami tempuh.Dari nak ke Bali then terpaksa meng'cancel'kannya dek semata-mata tak de cuti ni.Sabar jela dengan sistem di sini.Inilah kelemahan yang aku perhatikan sepanjang 3 tahun aku di sini.Sangat tak sistematik.Jika diorang nak ubah cuti,senang-senang je bagitahu kami cuti sekian-sekian.Tak pernah langsung nak fikir pasal pelajar yang dah beli tiket balik Malaysia.Ingat beli tiket kapal terbang sama dengan beli lumpiah?Sangat melucukan bila doktor kami asyik menasihati kami agar lebih sistematik padahal tak pernah sekalipun fakulti ini mengamalkan sikap bersistematik ni.Dan ini bukan saja berlaku di universiti aku je,tapi jugak berlaku di universiti lain di Indonesia ni.

Bila dah dapat cuti ni,adala suara-suara bertanya.Tak nak pergi mana-mana ke?Rancangan ke Bali memang dibatalkan kerana duit yang dikumpul telah digunakan.Dah tak de duit baru nak bagitau ada cuti.Pengajaran no 1:jangan menggunakan simpanan anda untuk sesuatu yang tidak perlu.
"Ani betul tak boh gi?"
"Betul,tak boh"
"Nape?"
"Malas."
Sebenarnya ayat yang paling sesuai ialah tak de mood.Aku memang takde mood nak travel mana-mana kecuali Taman Bunga,sebab tempat ni ada mercu tanda negara-negara luar.hehe.Dan bila aku cakap camni,mesti ada yang cakap.Alang-alang dah sampai sini,pi la melancong.Kenal tempat orang,budaya orang.Namun,aku masih juga berdegil.Nampaknya teori hati perempuan ibarat kerak nasi tidak dapat di'apply' pada diriku.Walaupun dipujuk rayu oleh si sahabat,aku tetap berdegil.Maaf ye sahabat sekalian.Tak berniat langsung nak 'spoil the fun'.Tapi,serius aku betul-betul takde mood nak berjalan-jalan ni.

Aku sebenarnya rindu.Rindu pada satu tempat ni.Ingin sekali aku menjejakkan kakiku ke sana.Aku ingin ke Mekah,melihat sendiri kaabah yang menjadi kiblat utama umat Islam.Mahu ke Madinah,bersembahyang di Masjid Nabawi,ke makam Rasulullah s.a.w dan para sahabat dan banyak lagi.Inilah tempat yang sangat ingin aku jejakkan kaki.Memikirkan umurku yang sudah 21 tahun,yang mungkin esok atau lusa akan dipanggil Allah,aku tertanya.Apakah usahaku untuk ke sana?Aku malu jika aku punya wang,membeli bermacam-macam keperluan tapi tak pernah sekalipun aku berniat menyimpan wang yang aku ada untuk ke Mekah,walaupun hanya sekadar ziarah.Aku jadi sangat malu,bila duit yang aku ada digunakan untuk hal-hal keduniaan je.Aku malu,jika masa kini aku punya waktu,tapi banyak waktuku untuk hal-hal dunia(bermain,bergurau-senda,bermalas-malasan).Dan aku jadi tersangat malu pada Allah menghabiskan rezeki yang diberikannya untuk diriku tapi tak pernah aku gunakannya pada jalanNYA.

Seseorang yang aku kenal bergaji rm15k per bulan,mampu membeli apa saja,renovate rumah berpuluh-puluh ribu,kereta 2-3 buah,motor harley davidson tapi tak pernah terfikir langsung untuk menggunakan duit yang dia ada untuk menghantar ibu bapanya ke Mekah.Aku tak nak jadi camni.Asyik mengejar kehidupan dunia sehingga akhirat dilupakan.Kalau bukan sekarang aku menabung,bila lagi?Mungkin tabunganku masih sedikit kerana aku masih pelajar,tapi sikit-skit lama-lama jadi bukit.

Aku tak nak pergi mana-mana kerana aku nak pergi Mekah dulu.Sangat menyedihkan bila kita ada banyak wang,mampu travel keliling dunia namun kita melupakan Mekah sebagai destinasi utama.

Aku bercakap untuk diri aku sendiri sebelum aku bercakap tuk orang lain.Kerana aku juga masih lagi melakukan perkara-perkara yang menyedihkan ini.
Sangat menyedihkan,bila aku boleh membeli nasi padang,tapi aku hanya memberi derma tak sampai separuh dari harga nasi tersebut untuk mereka yang menghulurkan tangan meminta sedekah.
sangat menyedihkan,bila aku boleh membeli pakaian-pakaian baru tapi untuk menderma ke rumah anak yatim aku hanya memberi mereka pakaian lama.
sangat menyedihkan bila kita asyik mengejar dunia sedangkan akhirat adalah tempat kembali yang kekal abadi

Wallahu a'lam
salam.
p/s:atas sebab-sebab tertentu,ruangan komentar terpaksa di'approve' dulu oleh tuan empunya blog untuk mengelakkan sesuatu yang tak diingini.Maaf jika kalian pernah terbaca komen-komen yang tidak enak.

Jumat, November 14

tanda-tanda stress

Tanda Tanda stress …. dah dapat belum?

Pertama: Anda sentiasa menghadapi masalah untuk bangun tidur..


“Huuaaargh..! (Astaghfirullah..) Malehnyo nak poie kojo..!”

Kedua: Tengkuk anda sentiasa merasa sakit dan susah untuk memusingkan kepala..

Akukah yang penin.. Atau kamu yang penin.. Atau peninkah kamu kerana kepeninan ku..?



Ketiga: Rambut anda sentiasa kusut masai setelah mandi dan menggunakan syampu terbaik..

Tak konang budi punya syampoo.. Den dah boli ekau, ekau conteng arang yo..!

Keempat: Kepala anda sentiasa merasa pening dan seperti berada di awang-awangan..

Mak aaaiihh.. Power bangak ike pating masok gulai ase poyok.. Slurp..

Kelima: Berat badan anda terus meningkat dengan mendadak walau pun telah berusaha keras untuk mengurangkan berat.. Senamrobiklah..


Hadoi lah..!! Salesman tu kata.. makan ubat slim tu konfem bergetah..

Ni bukan bergetah..!

Ini ‘bergedel’ a.k.a ‘bergedik’ a.k.a ‘bergedempol’..!!

Kalo salesman tu datang.. Aku terkam atas dia sampai pensan..!! Hish..!!

Keenam: Anda sentiasa merasa letih yang amat sangat dan sentiasa mengeliat..


“Yaaarkh..! Bahawasanya..

“Saya berjanji..

akan terus cemerlang..

gemilang..

dan ter.. ter.. ter..

ZzZzZz qroooh..!”

Ketujuh: Anda sentiasa merasa fikiran anda terlalu sempit..


Gua akan telus bedili di sini..

Sehingge masyuk waktu bebuke buase bagi kawasan Antartika dan yang same waktu dengannya..!!

Gua akan telus besaba.. Saba.. Dan saba..

Gua pasti bejaya..!! Huh.!

Kelapan: Anda sentiasa merasa diri anda terlalu kecil dan selalu dipermainkan..



Kesembilan: Boss sentiasa marah dengan anda..




Kesepuluh: Anda sentiasa basah kuyup ketika keluar makan tengahari walaupun berpayung..

Hampeh punya payung.. Rege je RM25..

Tapi low class..!!

Kesebelas: Anda sentiasa dan selalu merasa penat yang amat sangat..

Tongkat Ali tak jalan..

Kacip Fatimah pun tak jalan… Apa nama daun herba satu lagi yea..

Mas.. Co..

Mas.. Ca…

Mas.. Ci.. Apa la nama daun tu yerk..

Haa.. Mas Idayu…

Keduabelas: Anda sentiasa merasa kehadiran tetamu asing..


Saya sebenarnya adalah seekor ayam.. Tak percaya.. Tanya anak-anak ayam saya nih..!

Ketigabelas: Anda sentiasa merasa seperti hendak demam dan selsema serta kepala merasa panas……. ………. …..

Uwekk..!!

Hai.. Teruk betullah bini aku mengidam kali nih..

Aku pulak yang teruk muntah-muntah.. Huwek..!

Keempatbelas dan akhir:



ANDA SENTIASA MERASA..

KESEORANGAN DAN MERASA AMAT TAKUT..

SEPERTI ADA SESEORANG BERADA DI DALAM RUMAH..



Kali ni.. Konfem takde orang boleh nampakk.. Diam-diam tau.. Syshh..!


...Hendaknya engkau menjadikan Al-Quran ini sebagai penyejuk hatimu,cahaya dalam dadamu,penghilang kesedihanmu dan penolak rasa gundahmu...(HR Imam Ahmad)

Satu fakta menarik,mereka yang berpipi tembam adalah mereka yang banyak tidur.Ini kerana orang yang banyak tidur akan mengalami pengumpulan lemak kat pipi.
Hurm...aku rasa cam betul je fakta ni.Tapi ade gak kot yang tak.
Salam.


Rabu, November 12

IMPIAN dan EDENSOR

Arai menatap papan tanda nama itu,matanya berkaca-kaca.Kami duduk di bawahnya,diam,tidak berkata-kata.Kami tak punya apa-apa lagi,tubuh kami ngilu,tak bertenaga,tak sanggup melangkah lebih jauh.Puluhan ribu kilometer telah kami tempuh,berbulan-bulan menjelajahi Rusia,dengan cara yang tak akan pernah dipercayai sesiapapun,dengan kisah yang kata-kata tak akan cukup untuk melukiskannya.Di bawah tiang arah itu,aku takjub akan kekuatan mimpi-mimpi masa kecil kami.Sesungguhnya bukan kami,tapi mimpi-mimpi masa kecil inilah yang telah menaklukkan Rusia.

Bermimpilah,kerana Tuhan akan memeluk mimpi-mimpimu.

Edensor karya Andrea Hirata
The work of Allah is beyond the limits of human minds

Salam.
Aku sebenarnya ingin mencoretkan sesuatu pada entri kali ini.Namun,entah mengapa otakku tidak dapat berfikir 2-3 hari ni.Aku kebuntuan.Mencari-cari idea apa erk aku nak tulis tentang Edensor.
Ingin sekali aku bercerita serba ringkas tentang novel Edensor ni yang aku dok ulang ulang ulang baca ni.

EDENSOR
Merupakan novel ketiga karya Andrea Hirata yang juga merupakan tetralogi dari novel paling laris di Indonesia Laskar Pelangi.Apa yang menarik tentang Edensor dan semua novel-novel Andrea Hirata ni?Ia merupakan kisah hidup si Ikal (Andrea Hirata) dari zaman kanak-kanak hinggalah dia melanjutkan pelajaran ke Perancis.Simple kan?Lantas apa istimewanya?Kisah si Ikal ini adalah kisah benar,tapi mungkin diolah sedikit untuk menjadikan ceritanya lebih menarik.Namapun novel.Ia digarap dengan sangat indah,bahasanya lebih santun dan sesiapa yang membacanya akan belajar untuk menyikapi sendiri hikmah dari setiap apa yang terjadi dalam hidup.Andrea Hirata adalah salah satu sosok manusia yang melakukan apa yang diimpikan sejak kecil.Dia merealisasikan impian masa kecilnya...iaitu belajar di Perancis,menjelajahi Eropah sampai Afrika walau apapun yang terjadi(ye,walau apapun terjadi kerana dia adalah dari salah seorang rakyat Indonesia yang dilahirkan dari keluarga yang kurang mampu)

IMPIAN
Jadi,apenye aku nak tulis nih?aku buntu lagi.Adakah aku stress?ngeh3..angin takde,ribut takde aku stress.Lupakan hal itu.Berbalik soal nih.Pernahkah kita betul-betul mengejar impian kita?

Dan apabila kamu melakukan sesuatu,maka seluruh alam dan seisinya akan turut serta bersama kamu membangunkan impian kamu (The Alchemist karya Paulo Coelho)

Disebalik impian setiap insan,akan ada yang mendengarkan.Allah s.w.t mengetahui lipatan hati yang terdalam.Kerana itu,bermimpilah kerana tuhan akan memeluk mimpi-mimpimu.Allah sangat mendengarkan kata hatimu,sangat ingin bersamamu dalam mengejar impian kamu,malah Allah sangat malu jika keinginanmu itu tidak dapat dipenuhi.

Dan sekiranya kita telah berusaha dengan sekuat daya untuk mencapai impian kita,tapi pada akhirnya apa yang kita temukan adalah titik kosong,ketahuilah perancangan Allah adalah yang terbaik.

...boleh jadi kamu tidak menyukai sesuatu sedangkan ia baik untuk kamu,dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagi kamu.Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui (Al-Baqarah 2:216)

Dan di sinilah kita belajar utuk menerima kenyataan.Kenyataan yang harus dihadapi sepahit apapun keadaannya.

Jangan takut untuk bermimpi.Semuanya tidak mustahil.Dan impian yang paling agung dan paling utama adalah mencari mardhotillah,mencari keredhaan Allah s.w.t.Semoga kita semua mendapatkannya.

Hari ini mungkin pengunjung ke blog aku tak ramai,mana tau 5 tahun akan datang blog aku penuh sesak..haha

Tanpa keberanian impian tidak akan menjadi kenyataan.
salam

mimpi=impian.

p/s:sebenarnya aku ingin menulis pandangan aku tentang reaksi kemenangan Obama di Indonesia,tapi nampaknya bende ni dah basi.Ustaz Asri pun dah bg komentar penuh di utusan.Yang pasti aku juga sptnya.tidak berkenan dengan reaksi media Indonesia yang agak menghiperbolakan kemenangan Obama,ibarat Obama adalah dewa keamanan yang mampu mengubah dunia menjdi lebih baik.

Sabtu, November 8

budi

Salam

Aku agak terpukul dengan artikel sahabat aku.Mungkin kerana aku juga salah seorang yang menulis sesuatu tanpa nilai apa-apa.Rasa bersalah itu datang.Maaf ye,tak berniat pun nak tulis artikel yang tak berguna sebenarnye.Apakah yang dimaksudkan dengan sesuatu yang berfaedah?Sesuatu yang berguna?Bukan sekadar sampah semata-mata?Tepuk dada,tanya iman.Aku juga masih kabur tentang hal ni.Mungkin kerana ilmu di dada yang sememangnya masih cetek,aku masih tidak mampu menilai yang mana sebenarnya yang bermanfaat dan yang mana sampah semata(aku cakap benda mengarut lagi).


Bukan aku tak mahu menulis tentang isu-isu semasa.Bukan,malah aku lebih senang jika diberi peluang.Dan aku juga bukan tak mahu menulis masalah ummah,hal Palestin,Iraq,Afghanistan hatta Malaysia sekalipun.Cuma,mungkin kerana aku memiliki sikap ‘low self esteem’ yang tinggi yang menyebabkan aku diam membisu dengan isu-isu sebegini.Nampaknya,aku perlu tingkatkan sikap percaya diri aku.Dah umur 21,tapi masih tak tahu macam mana nak jadi manusia.Kena muhasabah lagi ni.


HIPOKRIT

Seringkali aku berjumpa dengan golongan sebegini.Terhegeh-hegeh meminta tolong,tapi bila diri sendiri yang diharapkan,terus diam membisu.Dalam mahu atau tidak mahu.Jika yang sememangnya bersikap terus-terang.akan terus menyatakan tak nak.

Mereka yang sebegini hanya meninggalkan parut terdalam di hati aku.Aku tak salahkan mereka.Setiap manusia berbeza prinsip.Mungkin kerana prinsip aku yang tidak akan memutuskan harapan orang serta akan menolong sedaya yang boleh.Akhirnya,aku dapat adalah kepuasan,kan?Aku juga tidak mengharapkan apa yang aku buat dibalas.


Salah satu sebab kenapa saya melakukannya adalah kerana tidak ada sesiapa yang mahu melakukannya

John McClane,Die Hard 4.0


Aku pelajari sesuatu bila aku menonton filem ni.Dan inilah yang aku pegang.Aku buat kerana tak de orang yang sanggup melakukannya.Jika fikir hal sentuh-menyentuh antara lelaki dan perempuan,aku pun tak nak buat.Dan inilah alasan yang digunakan oleh semua pelajar perempuan apabila doktor menyuruh salah seorang antara kami menjadi ‘standardized patient’ untuk pelajar lelaki.Hello,korang ingat pelajar lelaki nak ke jadi standardized patient korang?Diorang pun tak nak.Mereka rela dalam keterpaksaan.Mereka juga rasa ternoda!Solusinya?


BELAJAR DARI ALAM

Hukum Newton ke3* menyatakan jika sesuatu objek diberikan sesuatu daya,objek itu akan bertindak sama atau lebih dari daya yang dikenakan.Objek yang tidak bernyawa pun akan memberi tindak balas yang sama atau lebih.Ini lumrah alam.Di manakah kita sebagai manusia yang berakal?Jika kamu buat baik pada orang,InsyaAllah orang pun akan buat baik pada kamu.Wanita yang baik adalah tuk lelaki yang baik,kan?Begitulah hidup ini pun.Aku galakkan korang baca artikel kak Dibah ‘terhutang budi’.Aku ambil sedikit dari tulisan dia yang aku rasa menarik:


sebagai manusia yang berperikemanusiaan, sewajarnyalah kita memilih untuk sentiasa melakukan kebaikan, walau kepada sesiapapun - sama ada penerimanya pernah berbudi kepada kita atau tidak. Bukan kerana budi yang pernah kita terima, tetapi kerana Allah menganjurkan, malah memerintahkan supaya berbuat baik sesama manusia.
kak dibah:terhutang budi


Maaf jika ada terkasar bahasa.Sebarang komen amatlah dialu-alukan.

Wallahu’alam

*Aku ingat-ingat lupa pasal hukum ni,sila check balik.Kalau salah sila betulkan.

Jumat, November 7

OSCE oh OSCE

Assalamualaikum..agak bersopan sket kali nih.Hoho..aku update lagi aku nye blog.Dah memang tak de keje dah ni.Hari nih,hari terakhir exam.Pagi tadi aku ade remedial OSCE-objective structure clinical examination.Exam yang menilai kemahiran klinik para medical students.Selama 4 kali aku amek exam nih,dan 4 kali jugakla aku kene remedial.Tapi kali ni aku catat rekod,aku fail 4 station.Hai cik ani,bangga lak dia.huhu.Station yang aku fail ialah history taking pediatric respiratory system dan cardiovascular system,ECG abnormalities 1 dan physical examination on adults in cardiovascular system.
Aku banyak fail kat history taking.Nampaknye aku kne improve lagi aku nye komunikasi.Cik Fathen dan Cik Via,leh tak kamu ajar saya speaking ni?hambe tak reti manela.huhu.
Ade bende berlaku tadi....

Masuk-masuk je station14,aku dah nampak doktor yang same.Hari selase pun ngan dia,kali ni pun ngan dia.Dia jadi aku nye standardized patient.Hari tu aku kuar bilik nih ngan muke masam mencuka kerana teruk gak aku dikenakan doktor ni.Masuk je,terus je dia tanya aku sambil tersenyum,
Kamu dah ok ke hari ni?
Mesti dia ingat reaksi aku mase aku kuar bilik ni ari tuh.Dan examination pun bermula selama 9 minit dengan Dr Ramlan Sadeli sebagai penilai dan dia(aku tak pernah jumpe dia pun sblm ni,so aku tak tau name dia) sbg aku punye pesakit.Masalah terjadi kerana aku takde skema jawapan yang same cam doktor punye.Aku hafal skema jawapan len,doktor amek skema jwpn len.Mane tak fail (alasan aku semate-mate,org len tak fail pun).Yang doktor ni,iaitu pesakit aku sekarang asyik nak aku ikut skema jawapan dia.Aku blurrrrr tak tau pe nak tanye.Dengan muka doktor ni asyik wat hint 'awak kne tanye hypoxic spell'.Kan tadi dah tanye,monolog aku.Alih2,dia tak larat wat muka dia tuh,dia pun bukakla skema jwpn tuh yang sebenarnya ade kat atas meja depan aku je.

Mak aiii..tak same langsung ngan aku hafal.Cepat2 aku amek beberapa point,then aku tanye.Doktor tu tersenyum sambil menjawab sume soklan aku.Sampai soklan ke3,aku dah tak tau nak tanye ape dah.Kejap je kan tgk kertas tu.Dek kerana tak tahu pe lagi nak tanye,aku pun dengan selambanye amek skema jwpn tu,dan tanye dia lagi.Ni examination ke ape,siap leh tengok jawapan lagi.Aku tak kisah.Aku wat muke tebal,sambil tengok skema jwpn,sambil tanye dia.Doktor tu pun layan ja.Aku lagi layan.huhu.

Mase 9 minit pun berakhir.Loceng berbunyi.Sebelum aku kuar,aku ucapkan terima kasih pada dua doktor tadi.Sorang coz tolong aku bagi skema jwpn tu,sorang lagi coz wat dunno je bile aku tgk je skema jwpn tuh,padahal dia nmpk je pe yang aku wat.name pun penilai..mesti kne tgk aku kan?

Lulus ke tak,aku tak tau lagi.besenya remedial ni doktor bagi lulus ja(ayat org yg dh immune dgn remedial osce ni).Tawakkal je la.So now,aku tgh enjoy aku punye holiday 2 hari.Banyak bende kene wat dalam 2 hari ni.
1)Kemaskan bilik aku ni.Dah macam kapal terbalik lak aku tgk-bajet takde msela sgt,jgn caye.Aku sbnrnye malas.
2)Amek duit.Duit bulan ni aku tak amek lagi.Bergantung pada duit bulan lepas.huhu..leh imagine camne aku berjimat dlm 2 mggu ni.Klu akak aku tau,mau nye dia turun bandung,paksa aku makan byk2.Ye2..aku akan makan byk2 bila aku amek duit k.
3)Habiskan bacaan buku aku yang tertangguh hari tuh.Banyak gak.Bile tgk adela 3 buah buku,satu majalah Time,satu majalah tarbawi(yang ni aku beli sejak bulan mei,berkurun diriku simpan dirimu)
4)Bukukan sume nota-nota sem2 lepas.Bila aku tulis sem2 lepas,means termasukla nota tahun ke2.Yang ni pun coz aku malas nak pi hantar je.Malas lagi.Nasihat sket camne supaya aku tak malas.
5)tak de dah.Cuma harap aku betul2 wat 4 perkara kat atas.

Kepada sume pelajar Twinning..selamat menempuh sem 6.sem terakhir kita di sini,InsyaAllah.Berjuanglah!

p/s:otak aku gak biul sejak 2-3 hari ni..dek krn m'baca artikel oleh wan saiful wan jan:erti libertarianisme bagi saya.Obama jadi presiden US,liverpool plak seri je.Macam-macamla.

Rabu, November 5

Catatan Masa Silam

Terlalu lama permusuhan itu terjadi.Namun,tiada siapa yang mengingatkanku.Aku leka dengan dosa-dosaku.Meninggikan nilai permusuhan,dan merendahkan nilai kemaafan.Sungguh sombong diri ini,tidakkah kamu lupa kamu itu hanya hamba Allah?

Allah s.w.t berfirman:Kesombongan adalah selendangKu.Keagungan adalah sarungKu.Barangsiapa merebut salah satunya,akan Aku masukkan dia ke dalam neraka
(HR Muslim,Abu Daud dan Ibn Majah)

Selang beberapa waktu,aku diingatkan:

Pengetuaku berucap di perhimpunan harian kami.Rasulullah s.a.w memberitahu kita haram bermusuhan sesama muslim lebih dari tiga hari

Ucapan beliau menusuk hatiku.Sepanjang hari aku tidak tenang.Berduka.Kerana kejahilanku,aku bermusuhan.Lantas,aku menangis tanpa henti..memeluknya sambil berkata "maafkan aku".

Namun,seringkali manusia lupa.Aku manusia biasa yang sering lupa.Dan buat kali kedua aku ulangi kesilapan sama.Aku lupa akan balasan Allah.Lantas,permusuhan terjadi lagi.Kerana kebodohanku,kerana aku manusia berjiwa kecil,kerana aku manusia yang kurang matang dan kerana aku sememangnya manusia,yang seringkali lupa dan perlu diperingatkan.Siapakah yang mengingatkanku?

Rasulullah s.a.w bersabda:setiap hari isnin dan khamis pintu syurga akan dibuka.(Ketika itu) Allah akan mengampuni setiap orang yang tidak menyekutukannya dari apa pun.Kecuali orang yang bermusuhan dengan saudaranya.Allah berfirman kepada malaikat:Jangan kalian hiraukan mereka berdua(wahai para malaikat)!Kecuali mereka berdamai(HR Muslim,Abu Daud dan At-Tirmidzi)

Airmata ini jatuh lagi.Namun apa gunanya...

Peringatkan aku,sahabat-sahabat sekalian..kerana aku sering lupa.Aku yang sedang belajar,belajar erti persaudaraan.Ajari aku,tegurlah aku.Tanpa teguran dan nasihat kalian,mungkin aku lupa.
Ingatkan aku agar aku tidak lupa.
Wallahu'alam.


Minggu, November 2

04 Nov 2008

Esok aku akan menghadapi ujian lisan (SOCA) .Sempat lagi aku menulis sesuatu.Bukan dah tak de kerja,cuma aku nak lepaskan beban sekejap.ambil waktu sejam tuk bersantai.
Aku sebenarnya teruja dengan tarikh di atas.Semestinya semua sudah tahu tarikh ni kn?
Adakah Barack Obama yang akan menjadi presiden atau John McCain?
Sayang seribu kali sayang,sejak akhir-akhir ini,internet di tempatku sangat lambat.Kalau tidak,dah lama aku browse Youtube tengok debat Obama-McCain.
Mengikut poll yang aku lihat,Obama agak selesa mendahului John McCain.Tapi jangan lupa,ini politik.Macam-macam boleh berlaku.Apa-apa..kita tunggu dan lihat.

Kempen pilihanraya US ni meningatkan aku pada kempen pemilihan ketua Senat Fakultas Kedokteran Unpad.Tahniah buat saudara Andri yang berjaya menjawat jawatan sebagai ketua Senat.Tapi sayang jugak,aku tak sempat melihat debat antara Andri dan Andhika.Bukan tak mahu tengok,cuma masa tuh aku lagi ada tutorial.Aisehh..selalu je buat masa-masa tak sesuai.
Mungkin jiwa berdebat masih ada walaupun zaman persekolahan sudah lama aku tinggalkan.
Semoga saudara Andri berjaya menjalankan tugas yang diamanahkan.Aku undi dia..haha.

Apa-apa pun,aku lebih suka prinsip Talk Less,Do More.
Hopefully they'll get the job done.

p/s:aku sekadar pemerhati je.Tak sokong sape2.

monolog

teringat janjiku pada kak yah.ingin menukilkan sesuatu buat ma n abah.adakah aku mampu?
dun laugh..diriku sememangnye bukan ahli syair..bukan tau bermadah..cuma nukilanku di saat aku merindukan ibu bapaku...

Salam buat kedua ibu bapaku yang jauh di mata tapi sangat dekat di hatiku,

Ma...
sembilan bulan dirimu mengandungkanku,
membawaku bersamamu saat aku masih dalam kandungan,
semakin bertambah waktu,semakin juga bertambah berat kandunganmu ini,
namun tidak sedikitpun dirimu mengeluh
'sungguh berat kandungan ini ,
sungguh nakal bayi ini'
dirimu melahirkanku dengan susah payah,
sakitnya ,Ya Allah hanya Dia yang Maha Mengetahui,
namun sekali lagi dirimu tidak pernah mengeluh,
malah masih jua melahirkan zuriat,
demi kesinambungan umat Muhammad s.a.w
tujuh pejuang Islam telah dilahirkan dari rahim-mu,
terima kasih ,Ma..
kerana bersabar dengan si anak kecil ini.

Abah,
teguran dan nasihat yang abah berikan sangat anakmu ini hargai,
tanpa teguran abah,
siapalah ani ini,
sebesar pengorbanan ma,besarlah jua pengorbanan abah,
sungguh,
masih terngiang diingatan sebab musabab abah meletak jawatan sebagai askar,
ketika itu air mata ini terasa ingin mengalir,
siapakah di dunia ini yang berfikiran sepertimu?
mengorbankan kerjaya demi anak-anakmu,
bukan dirimu tidak tahu jika terlalu banyak suara-suara sumbang yang
berfikiran sinis tentangmu,
tapi,
dirimu tetap kuat,
menuntun kami sehingga hari ini,
terima kasih,Abah
kerana pengorbananmu ani di sini,
menjadi ani yang terbina atas teguran dan nasihatmu.

untuk segala pengorbanan,pahit manis,penat lelah,
untuk atas segala yang tak terhitung,
terima kasih yang mampu anakmu ucapkan.

ani tak mampu nak balas,
kerana harta dan seisi dunia
tidak akan pernah mampu membalas segala pengorbananmu,
Abah dan Ma.

anakmu tidak pandai berkata-kata,
tidak juga pandai bermadah-madah,
cuma nukilan di saat ani merindui kalian berdua,
yang tak mampu ani ucapkan melalui kata-kata,
hanya doa-doa ani buat kalian,
semoga kalian ditempatkan di kalangan
mereka yang beruntung
amin~

Sabtu, November 1

manusia pelbagai ragam

Orang kata:
once become a doctor,forever a student
Ini kata-kata yang dah terngiang-ngiang di kepala aku sejak aku membuat keputusan mengambil jurusan perubatan.Aisehh...boleh ke aku ni jadi pelajar seumur hidup?Baca buku,jurnal,artikel-artikel terbaru dunia perubatan dan lain-lain lagi seumur hidup aku?Nasib la..sape suruh pilih perubatan.Aku bukanla mahu mengeluh,kerana ini adalah pilihan yang aku buat.
Ya Allah,moga Kau permudahkan jalanku.

Okla,berbalik pada tajuk kali ni.Manusia pelbagai ragam.Ada apa dengan tajuk nih?
Aku ingin kongsikan sesuatu yang aku dapat dari Dr Rizki,seorang doktor pakar jantung yang suatu masa dahulu pernah menjadi tutorku.Dia berkata kepada kami
Banyak manusia,banyak ragamnya.Satu hari kamu pasti ketemu dengan macam-macam orang.Ada yang sangat membantu,bekerjasama dengan kamu,ada yang terlalu perahsia,sehingga susah untuk kamu dapatkan maklumat darinya,ada yang mudah marah dan macam-macam lagi.
Pada akhir perbualan kami,dia menyatakan:
Jadi doktor kena sabar ya!
Kata kunci di sini,SABAR.
Dahulu,aku akui aku mudah naik angin.asal ada je hal yang tak kena dengan jiwa aku,terus melenting sakan.Sekarang ni pun ada lagi perangai nih.Huhu...kan manusia tu tidak sempurna,tapi seseorang tu boleh menjadi lebih baik dari sebelumnya(ciplak ayat kawan aku)

Setiap orang ada perangai masing-masing.Aku juga begitu.Macam mana sikap kita terhadap sesuatu mencerminkan personaliti diri kita.Adakah kita ni bersikap reaktif atau proaktif.Dalam hal ini,aku lebih suka memilih proaktif.Seringkali aku dikejutkan dengan berita yang tak disangka.Contohnya,tunggu bukan main lama,ada kala 2 jam,tiba-tiba leh plak teteh devi kata kat kami hari ini tak de lecture.Kalau korang,membara tak?aku?dalam hati membara gak.Tapi di sinilah sikap proakif atau reaktif ditunjukkan.Aku pun bukanla baik mana pun,tapi dalam situasi ini,aku lebih suka mengambil sikap mendiamkan diri.

Bukanlah gagah itu pada orang yang kuat bergusti, akan tetapi gagah itu adalah orang yang menguasai dirinya ketika marah

Setiap orang berhak untuk marah,tapi kan lebih baik bersabar

Dan bersabarlah kamu,
Dan tiadalah berhasil kesabaranmu melainkan dengan Allah(an Nahl 16:127)

Satu hari kita akan menghadapi dunia.Jika bukan sekarang,bila lagi kita akan belajar untuk bersabar?
Entri kali ni bukanlah ditujukan kepada sesiapa melainkan diri aku sendiri.Aku pun tak tau apa yang aku tulis ni betul ke tak.
Dan aku akhiri tulisan aku dengan Allah Maha Mengetahui.
salam


Entri Pertama

Ini kali pertama aku menulis.Masih lagi setahun jagung dalam dunia blog ini.Dahulu aku pernah punya blog,tapi dek kerana sikap aku yang malas nak menulis,aku pun delete la blog tu.
Hurm,kenapa aku kembali?

~Maka,barangsiapa mengerjakan kebaikan seberat zarah,nescaya dia akan melihat balasannya,Dan barangsiapa mengerjakan kejahatan seberat zarah,nescaya dia akan melihat balasannya (al-zalzalah 95:7-8)~

Opps,tapi jangan salah anggap.Aku kanak-kanak biasa je yang hanya ingin mencoretkan hariku agar lebih bermakna pada hari esok,InsyaAllah.Segala yang baik itu datangnya dari Allah,dan segala yang buruk itu berpunca dari kelemahan diri saya sendiri.Semoga mendapat manfaat dan selamat membaca!